– Czy członek zarządu spółki, w której gmina ma 100 proc. udziałów, jest zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego? – z takim pytaniem zwrócił się do „Rz" prezes jednej ze spółek wodociągowych (dane do wiadomości redakcji). – Moim zdaniem obowiązek taki nie wynika z ustawy. Spółka bowiem nie zarządza mieniem gminnym, lecz stanowiącym jej własność – wyjaśnia.
Kto składa
W opinii prezesa spółki jest ona podmiotem od gminy niezależnym, mającym osobowość prawną i działającym na podstawie kodeksu spółek handlowych.
– To wszystko powoduje, że w mojej ocenie członków zarządu takiej spółki obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego nie obejmuje – tłumaczy czytelnik.
Samorządowcy są zobowiązani do składania corocznych oświadczeń majątkowych. O tym, kto musi dopełnić tej powinności, mówią przepisy samorządowych ustaw ustrojowych. W gminie, poza radnymi i wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), oświadczenie składa również zastępca wójta, skarbnik i sekretarz, osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta, a także kierownik gminnej jednostki organizacyjnej oraz osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną.
Oświadczenie majątkowe należy sporządzić na 31 grudnia 2011 r. i złożyć najpóźniej 30 kwietnia 2012 r. Nie można zapomnieć o dołączeniu kopii PIT za 2011 r. Oświadczenie dotyczy majątku odrębnego zobowiązanej osoby oraz objętego małżeńską wspólnością majątkową.