Taki obowiązek nie wynika bowiem z żadnych przepisów. Ani z ustawy o samorządzie gminnym, ani z Prawa o aktach stanu cywilnego. Kierownik USC inny niż wójt może zostać jedynie zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Te zaś stanowią, że do złożenia takiego oświadczenia może zobowiązany zostać każdy pracownik samorządowy, jeżeli jego przełożony wyda mu takie polecenie.

Obowiązek składania corocznych oświadczeń majątkowych ciąży na wójcie, który jest jednocześnie kierownikiem USC. Składają je również - w terminie do 30 kwietnia - kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych. Mogłoby się zatem wydawać, że z art. 24h ustawy o samorządzie gminnym wynika obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego również dla innego niż wójt kierownika USC. Tak jednak nie jest. A to dlatego, że Urząd Stanu Cywilnego nie jest jednostką organizacyjną gminy. USC jest częścią urzędu gminy.

Art. 24h gminnej ustawy ustrojowej zobowiązuje do składania oświadczeń majątkowych także osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta. Kierownik (inny niż wójt) USC, jak i jego zastępca nie jest również i taką osobą. Owszem posiada on kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych, ale ich źródłem jest Prawo o aktach stanu cywilnego, a nie upoważnienie wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

W konsekwencji stwierdzić należy, że ani kierownik USC (inny niż wójt) ani jego zastępca corocznych oświadczeń majątkowych (do 30 kwietnia) składać nie muszą. Chyba, że złożenia takiego oświadczenia zażąda od nich wójt (burmistrz, prezydent miasta) na podstawie art. Art. 32. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.