Reklama

Konkurs na dyrektora instytucji kultury – nowe zasady

Od 19 kwietnia obowiązują nowe wymagania dotyczące obligatoryjnego konkursu i komisji konkursowej. Organizator nieobowiązkowego konkursu sam ustali procedurę.

Publikacja: 23.04.2019 06:00

Konkurs na dyrektora instytucji kultury – nowe zasady

Foto: Fotorzepa

Modyfikacje wynikają z ustawy z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej nowelizacja). Po jej wejściu w życie (19 kwietnia 2019 r.) - tak jak dotychczas - konkursy na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury będą przeprowadzane:

- obligatoryjnie w samorządowych instytucjach kultury, których wykaz, w drodze rozporządzenia, określa minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (można wystąpić do niego o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu) oraz

- fakultatywnie w pozostałych samorządowych i państwowych instytucjach kultury.

Nowe wymagania dotyczą obligatoryjnych konkursów. Organizatorzy instytucji kultury, na których nie ciąży obowiązek przeprowadzenia konkursu, będą mogli samodzielnie ustalić procedurę konkursową, jeżeli podejmą decyzję o konkursie.

Czytaj też:

Reklama
Reklama

Czy musi być konkurs na stanowisko dyrektora gminnego domu kultury

Zasady zatrudniania dyrektora w instytucjach kultury

Treść ogłoszenia o konkursie

Jeśli istnieje obowiązek wyłonienia kandydata w drodze konkursu, organizator przed jego ogłoszeniem będzie musiał podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze ogłoszenia konkursu, przy czym ustalono minimalną treść tego ogłoszenia. Uwzględniając formę organizacyjno-prawną, zakres działalności i aktualną sytuację instytucji kultury, w ogłoszeniu trzeba będzie podać m.in.:

- opis kwalifikacji wymaganych od kandydata na dyrektora,

- określenie umiejętności i kompetencji, jakie ma posiadać kandydat oraz zadań, jakie będzie realizować dyrektor w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju danej instytucji,

- wymóg złożenia przez osoby przystępujące do konkursu programu realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju instytucji kultury,

Reklama
Reklama

- informację o sposobie udostępnienia przez organizatora dokumentów i informacji dotyczących warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania danej instytucji kultury,

- miejsce i termin złożenia ofert, nie krótszy niż 30 dni od dnia podania do publicznej wiadomości ogłoszenia o konkursie oraz

- termin rozpatrzenia złożonych ofert.

Komisja konkursowa

Organizator obligatoryjnego konkursu powoła komisję konkursową, której zadania określono w ustawie. Komisja ta będzie:

- ustalać szczegółowe kryteria oceny uczestników konkursu, uwzględniając treść ogłoszenia o konkursie oraz

- przeprowadzać postępowanie konkursowe, a w tym: ustalać spełnienie warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie przez jego uczestników lub stwierdzać uchybienia bądź braki w złożonych ofertach, przeprowadzać rozmowy z uczestnikami, rozstrzygać konkurs, sporządzać z niego protokół końcowy i przekazywać organizatorowi wyniki konkursu wraz z jego dokumentacją.

Reklama
Reklama

Członkiem komisji konkursowej nie będzie mogła być osoba:

- przystępująca do konkursu bądź

- w stosunku do której osoba przystępująca do konkursu jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej (np. synem, żoną syna), krewnym lub powinowatym w linii bocznej do II stopnia włącznie (np. siostrą, mężem siostry) lub pozostaje w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to powodować uzasadnione wątpliwości co do jej obiektywizmu lub bezstronności.

Członek komisji konkursowej, po zapoznaniu się z ofertami, będzie musiał złożyć organizatorowi oświadczenie, że nie zachodzą wobec niego okoliczności wyłączające jego udział w komisji.

Ustalono sposób postępowania w sytuacji, gdy w ofercie zawierającej wszystkie informacje i dokumenty określone w ogłoszeniu o konkursie komisja stwierdzi uchybienia lub braki, w szczególności dotyczące braku podpisu lub braku oznaczenia stron dokumentów. W takim przypadku komisja wyznaczy osobie, która złożyła ofertę, termin nie krótszy niż 3 dni robocze na usunięcie uchybień lub uzupełnienie braków, pod rygorem odrzucenia oferty. Konkurs pozostanie nierozstrzygnięty w razie stwierdzenia przez komisję, że żadna oferta nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie lub że żaden z uczestników dopuszczonych do udziału w konkursie nie spełnia kryteriów oceny ustalonych przez komisję. W razie nierozstrzygnięcia konkursu albo jeżeli kandydat wyłoniony w tym konkursie nie zostanie powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury, organizator niezwłocznie ogłosi kolejny konkurs, chyba że wystąpi do ministra o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu.

Reklama
Reklama

WAŻNE:

Do konkursów na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury ogłoszonych i niezakończonych przed 19 kwietnia 2019 r. mają zastosowanie dotychczasowe przepisy.

podstawa prawna: art. 1, 2 i 4 ustawy z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (DzU z 2019 r. poz. 115)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 30 lipca 2015 r. w sprawie wykazu samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (DzU z 2015 r. poz. 1298)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama