Rada miejska w Płońsku podjęła dwie uchwały. Pierwszą – w sprawie zasad określających umieszczanie reklam na nieruchomościach stanowiących wyłączną własność gminy. Drugą – w sprawie regulaminu umieszczania materiałów reklamowych na słupach ogłoszeniowych należących do gminy.
Wojewoda mazowiecki po ich zbadaniu w trybie nadzorczym stwierdził ich nieważność. Uznał bowiem, że rada, podejmując te uchwały, przekroczyła swoje ustawowe uprawnienia.
– Udostępnianie obiektów gminnych w celu umieszczania na nich reklam nie ma nic wspólnego z nieprzerwanym zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie może zostać uznane za usługi komunalne – wyjaśnia Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. – Zwłaszcza zaś za usługi o charakterze użyteczności publicznej – podkreśla.
Zdaniem wojewody jest to działalność typowo komercyjna. – Udostępnianie powierzchni na gminnych nieruchomościach w celu umieszczenia reklamy następuje bowiem na podstawie umowy cywilnoprawnej, określającej wynegocjowane przez strony warunki, w tym m.in. cenę – mówi Jacek Kozłowski. – Ustalenie sztywnej stawki opłaty za umieszczanie reklam na gminnych obiektach oznacza w istocie wprowadzenie ceny urzędowej, do czego rada nie ma kompetencji – wskazuje wojewoda.
Tłumaczy, że należących do gminy słupów ogłoszeniowych nie można uznać za obiekty użyteczności publicznej, czyli za takie, za pomocą których gmina świadczy powszechnie dostępne usługi mające na celu bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ogółu ludności.