Postępowanie administracyjne. Nie tylko wójt może wydawać decyzje

Rada nie może przekazać wszelkich kompetencji wójta związanych z gospodarowaniem odpadami zarządowi spółki komunalnej

Publikacja: 14.03.2013 12:03

Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia zarządu gminnej spółki komunalnej do załat6wiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Chodziło w niej o przekazanie zarządowi kompetencji do dokonywania szeregu czynności należących do kompetencji gminy, a związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

Rada upoważniła zarząd spółki komunalnej do:

Ponadto Rada postanowiła, że upoważnienie udzielone zarządowi dotyczy także wydawania wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń niezbędnych do załatwienia wymienionych wyżej spraw.

- Działania do których Rada upoważniła zarząd nie stanowią załatwiania spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym – mówi Aleksander Marek Skorupa, wojewoda dolnośląski. – W konsekwencji podjęta przez radę uchwała jest nieważna – wyjaśnia wojewoda.

Zakres upoważnienia

Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z treścią przywołanego przepisu do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1. Czyli takich, które zostały utworzone w celu wykonywania zadań gminy, lub takich z którymi gmina podpisała umowy o tych zadań wykonywanie (np. organizacje pozarządowe).

Jak wyjaśnia dr Kazimierz Bandarzewski W przypadku podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia podmiotu, z którym gmina zawarła umowę w sprawie wykonywania zadań (art. 9 ust. 1 in fine), rada gminy teoretycznie nie jest ograniczona w wyborze organu podmiotu, który zamierza upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z tego zakresu administracji publicznej, który odpowiada zadaniom wykonywanym przez ten podmiot. Rada gminy może upoważnić zarówno organ wykonawczy (zarządzający), jak i organ kontrolny bądź uchwałodawczy. Przykładowo, w przypadku fundacji może nim być zarząd lub inny organ, jeżeli zostałby on powołany w statucie. Organem stowarzyszenia upoważnionym do wydawania decyzji administracyjnych może być zarówno zarząd, jak i walne zebranie członków. W spółkach kapitałowych mogą nim być zarząd, rada nadzorcza bądź - raczej teoretycznie - walne zgromadzenie (komentarz do art. 39 ustawy o samorządzie gminnym, www.lexpolonica.pl).

Rada gminy nie jest ograniczona w wyborze organu podmiotu, który zamierza upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z tego zakresu administracji publicznej

Ponadto wskazać również należy, że z chwilą udzielenia zarządowi spółki komunalnej upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w trybie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, kompetencje do ich załatwiania traci wójt (burmistrz, prezydent miasta). Potwierdza to orzecznictwo, chociażby wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2003 r., w którym sąd stwierdził, że uchwała rady przenosząca kompetencje organu ustawowego wyłącza ten organ z prowadzenia postępowań w przekazanych sprawach (sygn. akt II CKN 215/01).

Z kolei z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu wynika, że użyte w art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym sformułowanie „załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej" oznacza możliwość przekazania kompetencji, ale wyłącznie do władczego działania, czyli rozstrzygania spraw administracyjnych w formie władczej (co do zasady) decyzją administracyjną (wyrok z 7 lipca 2009 r. sygn. akt II SA/Op 134/09).

W ocenie wojewody

- Powszechnie w literaturze prawa administracyjnego przyjmuje się, że sprawa ma charakter sprawy indywidualnej, jeżeli dotyczy imiennie określonego podmiotu oraz konkretnych jego praw i obowiązków – czytamy w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody dolnośląskiego uchylającym uchwałę Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej (rozstrzygnięcie nadzorcze z 1 marca 2013 r., sygn. akt NK-N.4131.11.2.2013.RJ1).

Natomiast ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na organ wykonawczy gminy szereg obowiązków i zadań, które nie mogą zostać zakwalifikowane do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej.

W ocenie wojewody dolnośląskiego do kategorii spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej zaliczyć nie można m.in. przyjmowania określonych dokumentów i informacji, nakładania obowiązków na określone podmioty, dokonywania za organ podatkowy czynności sprawdzających, czy prowadzenia postępowań w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Są to za te zadania wójta, których realizację Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej przekazała zarządowi spółki komunalnej zakwestionowaną przez organ nadzoru uchwałą.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem