Postępowanie administracyjne. Nie tylko wójt może wydawać decyzje

Rada nie może przekazać wszelkich kompetencji wójta związanych z gospodarowaniem odpadami zarządowi spółki komunalnej

Publikacja: 14.03.2013 12:03

Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia zarządu gminnej spółki komunalnej do załat6wiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Chodziło w niej o przekazanie zarządowi kompetencji do dokonywania szeregu czynności należących do kompetencji gminy, a związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

Rada upoważniła zarząd spółki komunalnej do:

Ponadto Rada postanowiła, że upoważnienie udzielone zarządowi dotyczy także wydawania wszelkich wymaganych przepisami prawa decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń niezbędnych do załatwienia wymienionych wyżej spraw.

- Działania do których Rada upoważniła zarząd nie stanowią załatwiania spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym – mówi Aleksander Marek Skorupa, wojewoda dolnośląski. – W konsekwencji podjęta przez radę uchwała jest nieważna – wyjaśnia wojewoda.

Zakres upoważnienia

Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z treścią przywołanego przepisu do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1. Czyli takich, które zostały utworzone w celu wykonywania zadań gminy, lub takich z którymi gmina podpisała umowy o tych zadań wykonywanie (np. organizacje pozarządowe).

Jak wyjaśnia dr Kazimierz Bandarzewski W przypadku podjęcia uchwały w sprawie upoważnienia podmiotu, z którym gmina zawarła umowę w sprawie wykonywania zadań (art. 9 ust. 1 in fine), rada gminy teoretycznie nie jest ograniczona w wyborze organu podmiotu, który zamierza upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z tego zakresu administracji publicznej, który odpowiada zadaniom wykonywanym przez ten podmiot. Rada gminy może upoważnić zarówno organ wykonawczy (zarządzający), jak i organ kontrolny bądź uchwałodawczy. Przykładowo, w przypadku fundacji może nim być zarząd lub inny organ, jeżeli zostałby on powołany w statucie. Organem stowarzyszenia upoważnionym do wydawania decyzji administracyjnych może być zarówno zarząd, jak i walne zebranie członków. W spółkach kapitałowych mogą nim być zarząd, rada nadzorcza bądź - raczej teoretycznie - walne zgromadzenie (komentarz do art. 39 ustawy o samorządzie gminnym, www.lexpolonica.pl).

Rada gminy nie jest ograniczona w wyborze organu podmiotu, który zamierza upoważnić do załatwiania indywidualnych spraw z tego zakresu administracji publicznej

Ponadto wskazać również należy, że z chwilą udzielenia zarządowi spółki komunalnej upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w trybie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, kompetencje do ich załatwiania traci wójt (burmistrz, prezydent miasta). Potwierdza to orzecznictwo, chociażby wyrok Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2003 r., w którym sąd stwierdził, że uchwała rady przenosząca kompetencje organu ustawowego wyłącza ten organ z prowadzenia postępowań w przekazanych sprawach (sygn. akt II CKN 215/01).

Z kolei z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu wynika, że użyte w art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym sformułowanie „załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej" oznacza możliwość przekazania kompetencji, ale wyłącznie do władczego działania, czyli rozstrzygania spraw administracyjnych w formie władczej (co do zasady) decyzją administracyjną (wyrok z 7 lipca 2009 r. sygn. akt II SA/Op 134/09).

W ocenie wojewody

- Powszechnie w literaturze prawa administracyjnego przyjmuje się, że sprawa ma charakter sprawy indywidualnej, jeżeli dotyczy imiennie określonego podmiotu oraz konkretnych jego praw i obowiązków – czytamy w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody dolnośląskiego uchylającym uchwałę Rady Miejskiej w Bystrzycy Kłodzkiej (rozstrzygnięcie nadzorcze z 1 marca 2013 r., sygn. akt NK-N.4131.11.2.2013.RJ1).

Natomiast ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na organ wykonawczy gminy szereg obowiązków i zadań, które nie mogą zostać zakwalifikowane do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej.

W ocenie wojewody dolnośląskiego do kategorii spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej zaliczyć nie można m.in. przyjmowania określonych dokumentów i informacji, nakładania obowiązków na określone podmioty, dokonywania za organ podatkowy czynności sprawdzających, czy prowadzenia postępowań w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Są to za te zadania wójta, których realizację Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej przekazała zarządowi spółki komunalnej zakwestionowaną przez organ nadzoru uchwałą.

Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia zarządu gminnej spółki komunalnej do załat6wiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Chodziło w niej o przekazanie zarządowi kompetencji do dokonywania szeregu czynności należących do kompetencji gminy, a związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

Rada upoważniła zarząd spółki komunalnej do:

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów