Zgłoszone inwestycje mogą zostać objęte unijnym dofinansowaniem. Ostatecznie, czy tak się stanie, będzie zależało od tego, czy obecnie realizowane zadania zostaną zakończone i prawidłowo rozliczone oraz od tego, czy uda się osiągnąć jakieś oszczędności w całym programie. A na dzień dzisiejszy wiadomo, że tak będzie. Przykładowo, przy realizacji inwestycji transportowych w Rzeszowie i Lublinie pojawiły się takie oszczędności po przetargach. Chodzi więc o to,aby PARP dysponował listą projektów gotowych do realizacji, a nawet będących w trakcie realizacji. Tzw. okres kwalifikowania wydatków obejmuje bowiem okres od 1 stycznia 2007r. do końca 2015 roku. Nie wolno jednak zgłaszać projektów już zakończonych. Propozycje działań mogą zgłaszać gminy, w tym gminy na prawach powiatu, przy czym w praktyce chodzi tu o miasta wojewódzkie Polski wschodniej (Lublin, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Kielce) oraz gminy należące do potencjalnego obszaru metropolitalnego, rozumianego jako obszar bezpośredniego oddziaływania społeczno – gospodarczego miasta wojewódzkiego. Zostały one wskazane przez każdy z regionów. Wynika to z obowiązku lokalizacji potencjalnej inwestycji na takich właśnie obszarach.
A co powinno być istotą projektów? Zgodnie z nazwą działania, na listę rezerwowych indywidualnych projektów mogą zostać wpisane te, które polegają na budowie i prowadzeniu innych robót budowlanych w zakresie sieci szynowych (w tym szybkiego tramwaju), trolejbusowych, autobusowych, w tym w zakresie:
- układu torowego na trasach, pętlach, bocznicach i zajezdniach oraz zakupu taboru szynowego,
- adaptacji sieci kolejowej do potrzeb miejskiego transportu publicznego,
- sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych tramwajowych czy trolejbusowych,