Reklama

Miasta Polski wschodniej dostaną unijne dotacje na transport

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości poszukuje projektów, które można by wpisać na listę rezerwowych inwestycji w zakresie tzw. działania 3.1 „Systemy miejskiego transportu zbiorowego” będącego częścią programu „Rozwój Polski wschodniej”.

Publikacja: 14.11.2013 15:03

Zgłoszone inwestycje mogą zostać objęte unijnym dofinansowaniem. Ostatecznie, czy tak się stanie, będzie zależało od tego, czy obecnie realizowane zadania zostaną zakończone i prawidłowo rozliczone oraz od tego, czy uda się osiągnąć jakieś oszczędności w całym programie. A na dzień dzisiejszy wiadomo, że tak będzie. Przykładowo, przy realizacji inwestycji transportowych w Rzeszowie i Lublinie pojawiły się takie oszczędności po przetargach. Chodzi więc o to,aby PARP dysponował listą projektów gotowych do realizacji, a nawet będących w trakcie realizacji. Tzw. okres kwalifikowania wydatków obejmuje bowiem okres od  1 stycznia 2007r. do końca 2015 roku. Nie wolno jednak zgłaszać projektów już zakończonych. Propozycje działań mogą zgłaszać gminy, w tym gminy na prawach powiatu, przy czym w praktyce chodzi tu o miasta wojewódzkie Polski wschodniej (Lublin, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Kielce) oraz gminy należące do potencjalnego obszaru metropolitalnego, rozumianego jako obszar bezpośredniego oddziaływania społeczno – gospodarczego miasta wojewódzkiego. Zostały one wskazane przez każdy z regionów. Wynika to z obowiązku lokalizacji potencjalnej inwestycji na takich właśnie obszarach.

A co powinno być istotą projektów? Zgodnie z nazwą działania, na listę rezerwowych indywidualnych projektów mogą zostać wpisane te, które polegają na budowie i prowadzeniu innych robót budowlanych w zakresie sieci szynowych (w tym szybkiego tramwaju), trolejbusowych, autobusowych, w tym w zakresie:

- układu torowego na trasach, pętlach, bocznicach i zajezdniach oraz zakupu taboru szynowego,

- adaptacji sieci kolejowej do potrzeb miejskiego transportu publicznego,

- sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych tramwajowych czy trolejbusowych,

Reklama
Reklama

- infrastruktury drogowej, w ciągu której znajduje się torowisko,

- zakupu szynobusów, taboru tramwajowego i trolejbusowego, zakupu lub wymiany taboru autobusowego na czysty ekologicznie połączonego z przebudową sieci trakcyjnej bądź infrastruktury drogowej na potrzeby miejskiego transportu publicznego,

- wyposażenia dróg i torowisk w obiekty inżynieryjne i niezbędne urządzenia drogowe, służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów,

- zajezdni autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych wraz z infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu, służących prowadzeniu działalności podstawowej (bez prowadzenia działalności usługowo – gospodarczej otwartej na inne podmioty),

- przystanków, stacji i węzłów przesiadkowych - zintegrowanych z różnymi rodzajami systemów transportu, w tym systemów parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź" („Park & Ride") oraz dla rowerów („Bike & Ride") przy krańcowych przystankach komunikacji zbiorowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą obsłudze pasażerów,

- wyposażenia dróg w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego (np. zatoczki, podjazdy, zjazdy) oraz pasażerów (np. przystanki, wysepki).

Reklama
Reklama

Inwestycje mogą być także poszerzone o wydatki na zakup oraz montaż urządzeń z zakresu tzw. telematyki, ale tylko jako dodatkowy element działań wymienionych powyżej. W szczególności chodzi tu o budowę i montaż systemów:

- centralnego sterowania sygnalizacją,

- sygnalizacji akustycznej,

- sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez autobusy, trolejbusy, tramwaje (sygnalizacja akomodacyjna),

- monitorowania ruchu na kluczowych trasach, w tunelach, newralgicznych punktach miasta wraz z informowaniem o aktualnej sytuacji ruchowej,

- dystrybucji i identyfikacji biletów,

Reklama
Reklama

- nawigacji satelitarnej dla usprawnienia ruchu i podniesienia bezpieczeństwa transportu publicznego,

- informacji dla podróżnych – elektroniczne tablice informacyjne, w tym systemy on-line,

- monitorowania bezpieczeństwa montowanych na przystankach, peronach, stacjach, węzłach przesiadkowych, parkingach oraz w taborze,

- informacji o sytuacji ruchu,

- sterowania i zarządzania parkingami.

Reklama
Reklama

Wnioski o wpisanie projektów na listę rezerwową mogą być składane w siedzibie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości najdalej do 30 grudnia. Tego dnia o godzinie 16.30 nabór zostanie zamknięty. Dla zgłoszeń przesyłanych za pośrednictwem poczty albo wobec przesyłek kurierskich za dzień wpływu zgłoszenia uważa się dzień, w którym dokumenty zostaną dostarczone do kancelarii PARP. Więcej informacji o zasadach przygotowania wniosku znajduje się na stronie Agencji.

Zgłoszone inwestycje mogą zostać objęte unijnym dofinansowaniem. Ostatecznie, czy tak się stanie, będzie zależało od tego, czy obecnie realizowane zadania zostaną zakończone i prawidłowo rozliczone oraz od tego, czy uda się osiągnąć jakieś oszczędności w całym programie. A na dzień dzisiejszy wiadomo, że tak będzie. Przykładowo, przy realizacji inwestycji transportowych w Rzeszowie i Lublinie pojawiły się takie oszczędności po przetargach. Chodzi więc o to,aby PARP dysponował listą projektów gotowych do realizacji, a nawet będących w trakcie realizacji. Tzw. okres kwalifikowania wydatków obejmuje bowiem okres od  1 stycznia 2007r. do końca 2015 roku. Nie wolno jednak zgłaszać projektów już zakończonych. Propozycje działań mogą zgłaszać gminy, w tym gminy na prawach powiatu, przy czym w praktyce chodzi tu o miasta wojewódzkie Polski wschodniej (Lublin, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Kielce) oraz gminy należące do potencjalnego obszaru metropolitalnego, rozumianego jako obszar bezpośredniego oddziaływania społeczno – gospodarczego miasta wojewódzkiego. Zostały one wskazane przez każdy z regionów. Wynika to z obowiązku lokalizacji potencjalnej inwestycji na takich właśnie obszarach.

Reklama
Prawnicy
Ile zarabiają i czego się boją przyszli prawnicy. Raport ELSA o studentach prawa
Sądy i trybunały
Jest wniosek sędziów Trybunału Stanu. Chodzi o sprawę Małgorzaty Manowskiej
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Prawo karne
Przywłaszczył pocięte drewno. Sąd Najwyższy: to nie kradzież drzewa
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Reklama
Reklama