Miasta Polski wschodniej dostaną unijne dotacje na transport

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości poszukuje projektów, które można by wpisać na listę rezerwowych inwestycji w zakresie tzw. działania 3.1 „Systemy miejskiego transportu zbiorowego” będącego częścią programu „Rozwój Polski wschodniej”.

Publikacja: 14.11.2013 15:03

Zgłoszone inwestycje mogą zostać objęte unijnym dofinansowaniem. Ostatecznie, czy tak się stanie, będzie zależało od tego, czy obecnie realizowane zadania zostaną zakończone i prawidłowo rozliczone oraz od tego, czy uda się osiągnąć jakieś oszczędności w całym programie. A na dzień dzisiejszy wiadomo, że tak będzie. Przykładowo, przy realizacji inwestycji transportowych w Rzeszowie i Lublinie pojawiły się takie oszczędności po przetargach. Chodzi więc o to,aby PARP dysponował listą projektów gotowych do realizacji, a nawet będących w trakcie realizacji. Tzw. okres kwalifikowania wydatków obejmuje bowiem okres od  1 stycznia 2007r. do końca 2015 roku. Nie wolno jednak zgłaszać projektów już zakończonych. Propozycje działań mogą zgłaszać gminy, w tym gminy na prawach powiatu, przy czym w praktyce chodzi tu o miasta wojewódzkie Polski wschodniej (Lublin, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Kielce) oraz gminy należące do potencjalnego obszaru metropolitalnego, rozumianego jako obszar bezpośredniego oddziaływania społeczno – gospodarczego miasta wojewódzkiego. Zostały one wskazane przez każdy z regionów. Wynika to z obowiązku lokalizacji potencjalnej inwestycji na takich właśnie obszarach.

A co powinno być istotą projektów? Zgodnie z nazwą działania, na listę rezerwowych indywidualnych projektów mogą zostać wpisane te, które polegają na budowie i prowadzeniu innych robót budowlanych w zakresie sieci szynowych (w tym szybkiego tramwaju), trolejbusowych, autobusowych, w tym w zakresie:

- układu torowego na trasach, pętlach, bocznicach i zajezdniach oraz zakupu taboru szynowego,

- adaptacji sieci kolejowej do potrzeb miejskiego transportu publicznego,

- sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych tramwajowych czy trolejbusowych,

- infrastruktury drogowej, w ciągu której znajduje się torowisko,

- zakupu szynobusów, taboru tramwajowego i trolejbusowego, zakupu lub wymiany taboru autobusowego na czysty ekologicznie połączonego z przebudową sieci trakcyjnej bądź infrastruktury drogowej na potrzeby miejskiego transportu publicznego,

- wyposażenia dróg i torowisk w obiekty inżynieryjne i niezbędne urządzenia drogowe, służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów,

- zajezdni autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych wraz z infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu, służących prowadzeniu działalności podstawowej (bez prowadzenia działalności usługowo – gospodarczej otwartej na inne podmioty),

- przystanków, stacji i węzłów przesiadkowych - zintegrowanych z różnymi rodzajami systemów transportu, w tym systemów parkingów dla samochodów „Parkuj i Jedź" („Park & Ride") oraz dla rowerów („Bike & Ride") przy krańcowych przystankach komunikacji zbiorowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą obsłudze pasażerów,

- wyposażenia dróg w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego (np. zatoczki, podjazdy, zjazdy) oraz pasażerów (np. przystanki, wysepki).

Inwestycje mogą być także poszerzone o wydatki na zakup oraz montaż urządzeń z zakresu tzw. telematyki, ale tylko jako dodatkowy element działań wymienionych powyżej. W szczególności chodzi tu o budowę i montaż systemów:

- centralnego sterowania sygnalizacją,

- sygnalizacji akustycznej,

- sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez autobusy, trolejbusy, tramwaje (sygnalizacja akomodacyjna),

- monitorowania ruchu na kluczowych trasach, w tunelach, newralgicznych punktach miasta wraz z informowaniem o aktualnej sytuacji ruchowej,

- dystrybucji i identyfikacji biletów,

- nawigacji satelitarnej dla usprawnienia ruchu i podniesienia bezpieczeństwa transportu publicznego,

- informacji dla podróżnych – elektroniczne tablice informacyjne, w tym systemy on-line,

- monitorowania bezpieczeństwa montowanych na przystankach, peronach, stacjach, węzłach przesiadkowych, parkingach oraz w taborze,

- informacji o sytuacji ruchu,

- sterowania i zarządzania parkingami.

Wnioski o wpisanie projektów na listę rezerwową mogą być składane w siedzibie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości najdalej do 30 grudnia. Tego dnia o godzinie 16.30 nabór zostanie zamknięty. Dla zgłoszeń przesyłanych za pośrednictwem poczty albo wobec przesyłek kurierskich za dzień wpływu zgłoszenia uważa się dzień, w którym dokumenty zostaną dostarczone do kancelarii PARP. Więcej informacji o zasadach przygotowania wniosku znajduje się na stronie Agencji.

Zgłoszone inwestycje mogą zostać objęte unijnym dofinansowaniem. Ostatecznie, czy tak się stanie, będzie zależało od tego, czy obecnie realizowane zadania zostaną zakończone i prawidłowo rozliczone oraz od tego, czy uda się osiągnąć jakieś oszczędności w całym programie. A na dzień dzisiejszy wiadomo, że tak będzie. Przykładowo, przy realizacji inwestycji transportowych w Rzeszowie i Lublinie pojawiły się takie oszczędności po przetargach. Chodzi więc o to,aby PARP dysponował listą projektów gotowych do realizacji, a nawet będących w trakcie realizacji. Tzw. okres kwalifikowania wydatków obejmuje bowiem okres od  1 stycznia 2007r. do końca 2015 roku. Nie wolno jednak zgłaszać projektów już zakończonych. Propozycje działań mogą zgłaszać gminy, w tym gminy na prawach powiatu, przy czym w praktyce chodzi tu o miasta wojewódzkie Polski wschodniej (Lublin, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Kielce) oraz gminy należące do potencjalnego obszaru metropolitalnego, rozumianego jako obszar bezpośredniego oddziaływania społeczno – gospodarczego miasta wojewódzkiego. Zostały one wskazane przez każdy z regionów. Wynika to z obowiązku lokalizacji potencjalnej inwestycji na takich właśnie obszarach.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów