Gmina, która nie spełnia indywidualnego wskaźnika zadłużenia, może uchwalić budżet na 2014 r. pod warunkiem wprowadzenia trzyletniego programu postępowania naprawczego.

Na realizujący program samorząd ustawodawca nałożył jednak ograniczenia, m.in. zakazał tworzenia funduszu sołeckiego (wynika on z art. 240a ust. 5 pkt 5 ustawy o finansach publicznych). Ponieważ pełny cykl realizacji funduszu sołeckiego wynosi dwa lata, pojawiły się wątpliwości, jak zakaz ten odczytywać.

„Rzeczpospolita" dotarła do sporządzonej dla Sieci Obywatelskiej Watchdog opinii, która próbuje te wątpliwości wyjaśnić. Wynika z niej, że ustawowy zakaz tworzenia funduszu w okresie realizacji programu niweczy wcześniejsze działania organów gminy i sołectw zmierzające do jego utworzenia w 2014 r.

Nawet jeżeli rada w 2013 r. wyraziła zgodę na utworzenie funduszu, a sołectwa wybrały przedsięwzięcia do realizacji, to w 2014 r. (pierwszy rok realizacji programu) wydatki na te cele nie będą mogły zostać zrealizowane.

Uchwały wyrażającej zgodę na wyodrębnienie funduszu rada nie będzie mogła podjąć ani w 2014 r., ani w 2015 r. Zgodę taką natomiast radni uchwalą w 2016 r., ostatnim roku realizacji programu naprawczego. Utworzony na podstawie takiej uchwały fundusz będzie bowiem realizowany w 2017 r., po zakończeniu programu naprawczego, tak więc wykonane w jego ramach wydatki nie będą miały wpływu na efekt programu naprawczego.