Reklama

Potencjał żeglugi śródlądowej nie jest wykorzystywany

Popularność dróg śródlądowych w Polsce maleje. Dzieje się tak za sprawą jej złego stanu technicznego i bagatelizacji potrzeb.

Publikacja: 03.04.2014 14:30

Transport wodny jest dużo bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska niż np. transport drogowy, a p

Transport wodny jest dużo bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska niż np. transport drogowy, a przy tym stosunkowo niewiele kosztuje.

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Starzejąca się flota, opieszałość urzędników oraz marginalizowanie potrzeb to tylko niektóre aspekty wpływające na coraz mniejsze znaczenie transportu w krajowej żegludze śródlądowej - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.

Inwestowanie w żeglugę śródlądową jest nieopłacalne

Transport wodny jest dużo bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska niż transport drogowy, przy czym jest dużo tańszy. Również sprzyjające warunki naturalne nie stoją na przeszkodzie w rozwoju żeglugi śródlądowej. W rzeczywistości jednak nie jest to obszar atrakcyjny gospodarczo. Śródlądowe drogi transportowe ulegają degradacji a inwestowanie w nie staje się nieopłacalne. Także założenia rządowych dokumentów o wspieraniu tego sektora transportu nie znajdują odzwierciedlenia w wykorzystywaniu środków unijnych.

Konsekwencjami niepodejmowania działań w tym sektorze jest starzejący się tabor a co za tym idzie zmniejszenie konkurencyjności na rynku. Środki wydawane na żeglugę śródlądową to nieco ponad 10 proc. koniecznych funduszy. Sektor ten wydaje się mniej ważny niż budowa autostrad czy modernizacja linii kolejowych.

160 mln zł wydano na drogi śródlądowe w 2012 r.

Reklama
Reklama

Z raportu NIK wynika, że aż 90 proc. dróg wodnych nie spełnia wymaganych prawem kryteriów użytkowania. Dzieje się tak za sprawą ich zniszczenia oraz braku wymaganych inwestycji. Również budowle hydrotechniczne umieszczane na drogach są przestarzałe i zaniedbane. Co podobnie jest wynikiem niewystarczających środków finansowych na realizację celów.

Najwyższa Izba Kontroli dopatrzyła się także nieprawidłowości w nieterminowym realizowaniu inwestycji infrastrukturalnych zasadniczych dla żeglugi śródlądowej.

Kontrola sektora transportu wodnego potwierdziła, że Fundusz Żeglugi Śródlądowej, który miał promować owy sektor nie zrealizował przedmiotowego celu.

Zastrzeżenia Izby budzi także fakt niepozyskiwania żadnych środków na rozwój infrastruktury śródlądowego transportu wodnego w ramach programach pomocowych UE na lata 2004-2006. W perspektywie finansowej 2007-2013 sytuacja niewiele się poprawiła. Środki pomocowe pozyskane z Unii Europejskiej na ten cel stanowiły tylko 0,44 proc. całkowitej alokacji środków na projekty transportowe.

14 mld zł – tyle potrzeba na modernizację żeglugi śródlądowej

NIK zarzuciła Ministerstwu Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Krajowemu Zarządowi Gospodarki Wodnej brak opracowania wieloletniego programu, który określiłby terminy i finansowanie zadań inwestycyjnych w obszarze żeglugi śródlądowej, co diametralnie wpłynęło na działalność firm przewozowych na tych drogach wodnych.

Reklama
Reklama

Izba sformułowała pod adresem b. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej następujące wnioski pokontrolne:

NIK zawnioskowała do Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej m. in. o:

Starzejąca się flota, opieszałość urzędników oraz marginalizowanie potrzeb to tylko niektóre aspekty wpływające na coraz mniejsze znaczenie transportu w krajowej żegludze śródlądowej - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.

Inwestowanie w żeglugę śródlądową jest nieopłacalne

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama