ORZECZNICTWO
Nie można zwolnić dyscyplinarnie urzędnika, który w trakcie zwolnienia lekarskiego w wyznaczonym przez ustawę terminie nie dostarczył oświadczenia majątkowego.
Wyrok Sądu Najwyższego z 25 maja 2010 r., sygn. akt I PK 188/09.
W przypadku pozostałych osób zobowiązanych samorządowe ustawy ustrojowe przewidują sankcje dwojakiego rodzaju. Pierwszą jest utrata wynagrodzenia za okres od dnia, w którym oświadczenie majątkowe powinno zostać złożone, do dnia, w którym to oświadczenie złożone zostało. Taką sankcję ustawodawca nakazuje stosować zarówno do sekretarzy czy skarbników gmin (powiatów województw), członków zarządów powiatów i województw (a więc i do marszałka oraz starosty), jak i pozostałych samorządowców zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych.
Drugą sankcją za niezłożenie oświadczenia jest utrata pracy, i to w trybie natychmiastowym.
– W razie uchybienia terminowi złożenia tych dokumentów „właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin złożenia oświadczenia – wyjaśnia dr Stefan Płażek.
Właściwy organ to z pewnością pracodawca samorządowy danej osoby w rozumieniu przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2008 r. nr 223, poz. 1458).
Stefan ?Płażek, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego
Przekroczenie przez zobowiązanego terminu, w którym powinien złożyć swoje oświadczenie majątkowe (pierwsze, coroczne czy np. ostatnie, na koniec kadencji), zobowiązuje adresatów tych oświadczeń – w terminie 14 dni od stwierdzenia tego faktu – do wezwania do złożenia oświadczeń w dodatkowym 14-dniowym terminie, liczonym od skutecznego dostarczenia tego wezwania.
Ten nowy zapis zawarty w art. 24h ust. 5a ustawy o samorządzie gminnym (powtórzony w stosownych przepisach ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa) nie może być uznany za dostatecznie precyzyjny, jakkolwiek z pewnością jest to krok w dobrym kierunku.
W szczególności nie jest jasne, co oznacza sformułowanie „skuteczne dostarczenie". Czy należy je rozumieć tak samo jak użyte w kodeksie postępowania administracyjnego pojęcie „skuteczne doręczenie". Taka interpretacja wydaje się najbardziej trafna.
Wezwanie do dostarczenia oświadczenia, jako akt władzy publicznej, podlega doręczeniu jak każde tego rodzaju pismo w trybie art. 39–49 kodeksu postępowania administracyjnego. Te przepisy określają również dostatecznie precyzyjnie, kiedy doręczenie jest poczytywane za skuteczne. Mnożenie pojęć jest zabiegiem pozbawionym sensu.
Przyjęcie innej wykładni terminu „skuteczne dostarczenie" mogłoby prowadzić do sytuacji, w której zobowiązany skutecznie będzie unikał złożenia oświadczenia majątkowego, tłumacząc, że wezwanie zostało wprawdzie skutecznie doręczone w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, ale nie zostało skutecznie „dostarczone" do rąk własnych adresata, na skutek np. roztargnienia domownika. Dlatego „dostarczenie" powinno być moim zdaniem rozumiane tak samo jak „doręczenie".
KTO SKŁADA OŚWIADCZENIE
- W gminie: radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta.
- W powiecie: radny, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty.
- W województwie samorządowym: radny, członek zarządu województwa, skarbnik województwa, sekretarz województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa.