W tym roku radni złożą dwa oświadczenia majątkowe

Wójt , który zapomni o złożeniu do końca kwietnia oświadczenia majątkowego, nie straci automatycznie mandatu. Stanie się tak dopiero gdy nie zrobi tego w wyznaczonym, dodatkowym terminie.

Publikacja: 20.04.2014 13:45

W gminie oświadczenie majątkowe składają: radny, wójt, jego zastępca, sekretarz, skarbnik, kierownik

W gminie oświadczenie majątkowe składają: radny, wójt, jego zastępca, sekretarz, skarbnik, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

30 kwietnia upływa termin na złożenie corocznych oświadczeń majątkowych przez samorządowców. O tym, kto jest zobowiązany do wypełnienia tych zeznań i komu należy je wręczyć, mówią przepisy samorządowych ustaw ustrojowych:

- ?ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594);

- ?ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 595);

- ?ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 596).

Ustawy te regulują także zakres informacji, które w oświadczeniu majątkowym znaleźć się powinny. Natomiast wzory oświadczeń majątkowych zawarte zostały w rozporządzeniach prezesa Rady Ministrów. Każde z nich określa odrębny wzór oświadczenia majątkowego dla radnych i odrębny dla pozostałych zobowiązanych do ich złożenia.

Sześć razy w ciągu kadencji

Samorządowe ustawy ustrojowe wskazują także terminy, w których oświadczenia majątkowe powinny zostać złożone. Przykładowo ustawa o samorządzie gminnym stanowi, w art. 24h ust. 4, że radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania.

Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru.

Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego.

Ostatnie oświadczenie wójt i radni zobowiązani są złożyć dwa miesiące przed upływem kadencji. Art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym sugeruje, że ostatnie oświadczenie majątkowe powinno zostać złożone w konkretnym dniu. W 2014 r. będzie to 21 września (niedziela).

Kiedy zatem wójt czy radny powinien to ostatnie oświadczenie złożyć, skoro termin przypada w dzień ustawowo wolny od pracy? Sprawę tę rozstrzygnęło ówczesne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w interpretacji opublikowanej przed wyborami samorządowymi w 2010 r. Wynika z niej, że samorządowcy mają możliwość złożenia tego ostatniego oświadczenia w kadencji tak, by dotarło ono do adresata przed ustawowym terminem (np. w piątek lub w sobotę). Ponadto w przytoczonej opinii MSWiA dopuściło możliwość odpowiedniego stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego lub kodeksu cywilnego, określających zasady postępowania, gdy ostatni dzień terminu upływa w dniu wolnym od pracy.

Stosując tę opinię w 2014 r., oznacza to, że jeżeli radny albo wójt (burmistrz, prezydent miasta) to ostatnie w kadencji oświadczenie majątkowe złoży 22 września, czyli w poniedziałek, to należy uznać, że termin na jego złożenie został zachowany.

Na szczęście takie problemy z upływem terminu na złożenie corocznego oświadczenia majątkowego za 2013 r. nie występują, gdyż 30 kwietnia 2014 r. wypada w środę.

Zawsze dla pewności, że termin został zachowany, oświadczenie majątkowe można wysłać pocztą. Wówczas o tym, czy zostało ono złożone w terminie, czy też nie, decydować będzie data stempla pocztowego, czyli inaczej mówiąc, data nadania przesyłki.

Obiektywna niemożność

Coroczne oświadczenia majątkowe (do 30 kwietnia i według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego) zobowiązani są złożyć także (w gminie) zastępca wójta, sekretarz i skarbnik. Składa je także kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Wymienione osoby są ponadto zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych w ciągu 30 dni od dnia powołania na stanowisko (zatrudnienia). A także w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.

Jak podkreśla dr Stefan Płażek, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, w niektórych sytuacjach i z czysto fizycznych względów nie będzie możliwe dochowanie terminu złożenia oświadczenia. Tak będzie np. wtedy, gdy odwołanie z funkcji lub rozwiązanie stosunku pracy nastąpi ze skutkiem natychmiastowym. – W takich sytuacjach poniesienie jakichkolwiek konsekwencji powinno mieć miejsce dopiero wtedy, gdy oświadczenie nie zostanie złożone w terminie możliwym do dochowania w kontekście innych równoczesnych, ale pilniejszych obowiązków związanych choćby z przekazaniem spraw i dokumentów – wyjaśnia dr Stefan Płażek.

ORZECZNICTWO

Po przywróceniu do pracy kierownik jednostki organizacyjnej gminy nie ma obowiązku złożenia kolejnego oświadczenia majątkowego na podstawie art. 24h ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym.

Wyrok Sądu Najwyższego z 28 lutego 2008 r., sygn. akt II PK 190/05

Termin dodatkowy wyznaczony

Trwająca kadencja organów jednostek samorządu terytorialnego jest pierwszą, w której niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie nie powoduje automatycznej utraty mandatu (radnego, czy wójta) albo rozwiązania stosunku pracy.

Jednak zanim rozwiniemy ten wątek, przypomnieć należy, komu oświadczenie majątkowe składają zobowiązani. Innymi słowy, kto jest adresatem oświadczenia majątkowego.

W przypadku wójtów (burmistrzów i prezydentów miast), a także przewodniczących gminnych rad jest nim wojewoda. Wojewodzie swoje oświadczenie majątkowe przekazuje też starosta i marszałek województwa, a także przewodniczący rady powiatu i sejmiku województwa. Radni wszystkich szczebli samorządu terytorialnego swe oświadczenia majątkowe składają odpowiednio na ręce przewodniczącego rady (gminy, powiatu) oraz sejmiku województwa. Pozostali zobowiązani do złożenia oświadczeń majątkowych (m.in. skarbnik, sekretarz, zastępca wójta, członkowie zarządu powiatu i województwa) swoje oświadczenia majątkowe składają odpowiednio: wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście albo marszałkowi województwa.

WAŻNE

14-dniowy termin na wystosowanie ponaglenia do np. wójta czy radnego jest terminem instrukcyjnym. Oznacza to, że ponaglenie może zostać wystosowane do osoby, która od złożenia oświadczenia majątkowego świadomie lub też nie się uchyla, także po jego upływie. Przyjęcie stanowiska przeciwnego (mówiącego, że po upływie tych 14 dni nie można wezwać pozostającego w zwłoce do dopełnienia obowiązku powodowałoby, że ten mógłby bezkarnie uchylać się od złożenia oświadczenia majątkowego.

Zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego w dodatkowym, wyznaczonym, terminie wypełni swój obowiązek, jeżeli swoje oświadczenie nada listem poleconym nawet ostatniego dnia, w którym termin ten upływa. Oznacza to, że do zachowania tego dodatkowego terminu nie jest konieczne, aby oświadczenie majątkowe dotarło do adresata najpóźniej ostatniego dnia, w którym wyznaczony termin upływa.

– W braku wymogów co do formy przesyłki należy uznać za dopuszczalne także złożenie oświadczenia drogą elektroniczną – wyjaśnia dr Stefan Płażek.

PRZYKŁAD

Wójt nie złożył oświadczenia majątkowego wojewodzie w terminie do 30 kwietnia 2013 r. Wojewoda wezwał wójta do jego złożenia. Pismo w tej sprawie zostało wójtowi doręczone (dostarczone) 7 maja ?2013 r. I od tej daty liczony jest 14-dniowy wyznaczony termin na złożenie oświadczenia majątkowego. Upływa on zatem 21 maja 2013 r. Jeżeli w tym dniu wójt nada swoje oświadczenie na poczcie (np. listem poleconym), to należy przyjąć, że zostało ono złożone w terminie, nawet w sytuacji, w której fizycznie doręczono je wojewodzie już po jego upływie (np. 28 maja 2013 r.)

Sankcje za niedopełnienie  obowiązku

Niezłożenie oświadczenia majątkowego mimo upływu dodatkowego wyznaczonego terminu ma swoje konsekwencje. Zależą one od tego, kto z obowiązku się nie wywiązał.

W przypadku radnych wszystkich szczebli jednostek samorządu terytorialnego, a także wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) „karą" za niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie jest wygaśnięcie mandatu. Wydaje się jednak, że sankcji tej nie będzie można zastosować w sytuacji, w której niezłożenie oświadczenia w terminie przez radnego czy też wójta jest niezawinione.

Również dlatego, że zgodnie z przepisami kodeksu pracy podstawą odpowiedzialności pracownika, a zatem i wójta, jest wyłącznie wina.

ORZECZNICTWO

Nie można zwolnić dyscyplinarnie urzędnika, który w trakcie zwolnienia lekarskiego w wyznaczonym przez ustawę terminie nie dostarczył oświadczenia majątkowego.

Wyrok Sądu Najwyższego z 25 maja 2010 r., sygn. akt I PK 188/09.

W przypadku pozostałych osób zobowiązanych samorządowe ustawy ustrojowe przewidują sankcje dwojakiego rodzaju. Pierwszą jest utrata wynagrodzenia za okres od dnia, w którym oświadczenie majątkowe powinno zostać złożone, do dnia, w którym to oświadczenie złożone zostało. Taką sankcję ustawodawca nakazuje stosować zarówno do sekretarzy czy skarbników gmin (powiatów województw), członków zarządów powiatów i województw (a więc i do marszałka oraz starosty), jak i pozostałych samorządowców zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych.

Drugą sankcją za niezłożenie oświadczenia jest utrata pracy, i to w trybie natychmiastowym.

– W razie uchybienia terminowi złożenia tych dokumentów „właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin złożenia oświadczenia – wyjaśnia dr Stefan Płażek.

Właściwy organ to z pewnością pracodawca samorządowy danej osoby w rozumieniu przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2008 r. nr 223, poz. 1458).

Stefan ?Płażek, adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego

Przekroczenie przez zobowiązanego terminu, w którym powinien złożyć swoje oświadczenie majątkowe (pierwsze, coroczne czy np. ostatnie, na koniec kadencji), zobowiązuje adresatów tych oświadczeń – w terminie 14 dni od stwierdzenia tego faktu – do wezwania do złożenia oświadczeń w dodatkowym 14-dniowym terminie, liczonym od skutecznego dostarczenia tego wezwania.

Ten nowy zapis zawarty w art. 24h ust. 5a ustawy o samorządzie gminnym (powtórzony w stosownych przepisach ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa) nie może być uznany za dostatecznie precyzyjny, jakkolwiek z pewnością jest to krok w dobrym kierunku.

W szczególności nie jest jasne, co oznacza sformułowanie „skuteczne dostarczenie". Czy należy je rozumieć tak samo jak użyte w kodeksie postępowania administracyjnego pojęcie „skuteczne doręczenie". Taka interpretacja wydaje się najbardziej trafna.

Wezwanie do dostarczenia oświadczenia, jako akt władzy publicznej, podlega doręczeniu jak każde tego rodzaju pismo w trybie art. 39–49 kodeksu postępowania administracyjnego. Te przepisy określają również dostatecznie precyzyjnie, kiedy doręczenie jest poczytywane za skuteczne. Mnożenie pojęć jest zabiegiem pozbawionym sensu.

Przyjęcie innej wykładni terminu „skuteczne dostarczenie" mogłoby prowadzić do sytuacji, w której zobowiązany skutecznie będzie unikał złożenia oświadczenia majątkowego, tłumacząc, że wezwanie zostało wprawdzie skutecznie doręczone w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, ale nie zostało skutecznie „dostarczone" do rąk własnych adresata, na skutek np. roztargnienia domownika. Dlatego  „dostarczenie" powinno być moim zdaniem rozumiane tak samo jak „doręczenie".

KTO SKŁADA OŚWIADCZENIE

- W gminie: radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta.

- W powiecie: radny, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty.

- W województwie samorządowym: radny, członek zarządu województwa, skarbnik województwa, sekretarz województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa.

30 kwietnia upływa termin na złożenie corocznych oświadczeń majątkowych przez samorządowców. O tym, kto jest zobowiązany do wypełnienia tych zeznań i komu należy je wręczyć, mówią przepisy samorządowych ustaw ustrojowych:

- ?ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594);

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów