Każda jednostka samorządu terytorialnego, w tym gmina, zobowiązana jest do prowadzenia gospodarki komunalnej. Obejmuje ona w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności poprzez świadczenie usług powszechnie dostępnych. Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Jakie ograniczenia
Jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, mogą utworzyć prawie każdą spółkę. Pewne ograniczenia w tym zakresie wprowadza ustawa o gospodarce komunalnej. Zgodnie z jej przepisami jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także przystępować do takich spółek. Dodatkowo jednostki te mogą także tworzyć spółki komandytowe lub komandytowo-akcyjne, w sytuacjach, w których umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym przewiduje, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być jednak wtedy komplementariuszem. Co ważne, poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich także w innych sytuacjach (patrz ramka).
W każdym przypadku tworzenie i przystępowanie do spółek oraz ich rozwiązywanie i występowanie z nich należy do wyłącznej właściwości rady gminy. To ten organ gminy podejmuje w tym zakresie stosowane uchwały. Można powiedzieć, że to uprawnienie rady gminy stanowi niejako wyjątek od zasady, że to wójt, burmistrz czy prezydent miasta prowadzi bieżące sprawy gminy.
Bezwzględny ?zakaz
W przypadku utworzenia przez gminę spółki komunalnej nie wszyscy członkowie organów gminy mogą w niej uczestniczyć, nie wszyscy także mogą ją tworzyć. Pewne ograniczenia w tym zakresie wprowadza ustawa o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 24f ust. 1 i 1a tej ustawy radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Przepis ten zawiera bezwzględny zakaz prowadzenia przez radnych działalności gospodarczej i zarządzania nią – podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w jednym ze swoich rozstrzygnięć (sygn. II OSK 786/2005). Nie ma znaczenia, czy radny czyni to społecznie czy odpłatnie. Liczy się jedynie jej faktyczne wykonywanie.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie ?w wyroku z 20 kwietnia 2010 r. ?(II SA/Ol 151/2010), przepis ten ma charakter prewencyjny i dotyczy każdego przypadku powiązania działalności gospodarczej radnego z mieniem komunalnym, bez konieczności badania bezpośredniego znaczenia wykorzystanego mienia gminy dla istoty tejże działalności gospodarczej. Mieniem można dysponować różnorodnie, zarówno przejmując względem niego wszelkie uprawnienia właścicielskie, jak też używając go bez pobierania pożytków.