Na listę przedsięwzięć priorytetowych i konkursów wyczekują wszystkie gminy, bo dofinansowanie z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) to często główna pozycja w ich budżetach, pozwalająca na finansowanie inwestycji środowiskowych.
Nie tylko samorządy
W tym roku o dotacje ubiegać się będą wraz z jednostkami samorządu terytorialnego (JST) osoby fizyczne – zarówno przedsiębiorcy, jak i i nieprowadzący działalności gospodarczej (np. w województwie mazowieckim na dofinansowanie wymiany kotłowni lub zakup kolektorów słonecznych). Najczęściej jednak JST będą dzielić dofinansowanie z Lasami Państwowymi, parkami narodowymi czy spółkami wodnymi (np. w województwie pomorskim w trwającym do 28 lutego konkursie o dofinansowanie zadań z zakresu ochrony przyrody ubiegają się także uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe i właściciele ogólnodostępnych parków i ogrodów). Do konkursu mogą zostać zgłoszone zadania polegające m.in. na tworzeniu nowych i rewaloryzacji istniejących ogólnodostępnych parków, ogrodów, terenów zieleni.
Zgłaszane zadania powinny stanowić ekonomicznie niepodzielną serię działań odnoszących się do zdiagnozowanych potrzeb środowiska. W budżecie projektu mogą być także przewidziane działania inwestycyjne, ale pod warunkiem że będą jedynie uzupełniającym, niezbędnym elementem wniosku. Wnioskodawcy oprócz części opisowej muszą także złożyć uproszczony montaż finansowy i załączniki potwierdzające wykonalność formalnoprawną zadania.
Usuwanie azbestu
W całej Polsce nadal prowadzone będą przez JST prace związane z usuwaniem azbestu, bo o dofinansowanie na te działania można już wnioskować m.in. w województwie wielkopolskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim, opolskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim. Dla przykładu – w województwie lubuskim wnioski można składać do 31 stycznia. Program adresowany jest do JST, na terenie których przeprowadzono inwentaryzację wyrobów zawierających azbest oraz posiadających opracowany i przyjęty uchwałą gminny program usuwania azbestu.
W 2015 r. fundusz zrefunduje do 100 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych przez gminę – do wysokości kwoty dotacji określonej w umowie. Przy czym kwota dotacji nie może przekroczyć iloczynu 800 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego, wyrażonego w megagramach (Mg) unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest. Fundusz na ten cel przeznaczył w ubiegłym i bieżącym roku łącznie 6 mln zł.