Roman Dmowski o problemach przy informatyzacji administracji w Polsce

Nadal niewiele jest zintegrowanych usług elektronicznych, dostarczanych dzięki współpracy kilku resortów.

Aktualizacja: 03.02.2015 07:12 Publikacja: 03.02.2015 04:00

Roman Dmowski

Roman Dmowski

Foto: materiały prasowe

Rz: Jakie problemy pojawiają się przy informatyzacji administracji w Polsce?

Roman Dmowski: Badania wskazują na dwa główne problemy. Pierwszy, to narastające dysproporcje w wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Stale rosnące koszty wdrażania i utrzymania rozwiązań teleinformatycznych powodują, że coraz bardziej od dużych jednostek świadczących e-usługi dla obywateli i firm na europejskim poziomie, odbiegają małe jednostki, świadczące e-usługi w bardzo ograniczonym zakresie lub praktycznie ich nie świadczące. Dotyczy to np. niewielkich jednostek samorządu terytorialnego.

Drugi problem, to silosowość obecnych rozwiązań. Nadal niewiele jest zintegrowanych usług elektronicznych, dostarczanych dzięki współpracy kilku resortów. W zdecydowanej większości funkcjonują e-usługi realizowane przez jeden urząd. Jest tak, ponieważ systemy teleinformatyczne administracji państwowej w większości były budowane przez poszczególne resorty niezależnie. Wspomniana „silosowość" i fragmentaryczność rozwiązań, oraz często mało efektywne zarządzanie projektami, przełożyły się na brak synergii pomiędzy działaniami podejmowanymi w różnych sektorach czy resortach.

Problemem jest też utrzymanie narzędzi e-administracji, bo generują wysokie koszty dla budżetu państwa, jak choćby system ePUAP. Dlaczego tak się dzieje i czy jest sposób na zmniejszenie tych kosztów?

Bardzo często utożsamia się koszty systemów informatycznych tylko i wyłącznie z projektami, w których będą zrealizowane. Pomija się to, że systemy, które zostaną wykonane, muszą być trwałe, tj. realizować usługi elektroniczne, dla których je utworzono na zakładanym poziomie. A to wiąże się z kosztami eksploatacji, kosztami personelu obsługującego system, kosztami poprawek wykraczających poza gwarancje, a także uzupełnień, wynikających np. ze zmian prawa.Platforma ePUAP jest tylko jednym z wielu systemów administracji i to wcale nie największym pod względem liczby transakcji czy wolumenu przetwarzanych danych. Jest jednak systemem bardzo istotnym, o czym świadczy np. ponad milion dokumentów elektronicznych przesyłanych za pomocą skrzynek podawczych platformy ePUAP.

Obecna wersja tej platformy została zaprojektowana sześć lat temu. Aktualnie Centrum Projektów Informatycznych finalizuje prace nad jej nową wersją (ePUAP 2.0). Będzie ona tańsza w eksploatacji, a zarazem umożliwi obsługę zdecydowanie większego ruchu generowanego przez klientów. Będzie też obsługiwać znacznie większą liczbę e-usług. Jednocześnie wprowadzone zostaną zmiany zwiększające bezpieczeństwo i niezawodność usług platformy. Kluczowym zadaniem będzie wydzielenie z infrastruktury ePUAP profilu zaufanego, czyli bezpłatnej metody uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji. Celem tego działania jest zagwarantowanie wysokiej dostępności i niezawodności profilu zaufanego wobec zwiększającego się zapotrzebowania na wykorzystanie tej usługi przez systemy zewnętrzne. Przykładem jest CEIDG oraz PUE ZUS, dla których profil zaufany stanowi podstawę ich funkcjonowania, oraz nowych systemów, które integrują się z profilem zaufanym (w szczególności systemów e-Podatki oraz systemów rejestrowych Ministerstwa Sprawiedliwości).

Wracając do kwestii kosztów, szanse na radykalne ich ograniczenie daje chmura obliczeniowa.

Proszę wyjaśnić, co to jest i w jaki sposób może być wykorzystana w e-administracji?

Chmura obliczeniowa (ang. cloud computing) – to potoczna (marketingowa) nazwa modelu przetwarzania danych opartego na użytkowaniu usług dostarczonych przez usługodawcę (wewnętrzny dział lub zewnętrzna organizacja). Oznacza to eliminację konieczności zakupu licencji czy konieczności instalowania i administracji oprogramowaniem. Konsument płaci za użytkowanie określonej usługi, np. za możliwość korzystania z arkusza kalkulacyjnego. Nie musi kupować sprzętu ani oprogramowania. Umowa zawierana na świadczenie usług w chmurze obliczeniowej przeważnie nie jest tworzona pod konkretny podmiot, lecz zawiera pakiet rozwiązań zestandaryzowanych.

Zainicjowaliśmy m.in. prace studialne i projektowe nad wykorzystaniem chmury obliczeniowej w administracji publicznej. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji planuje m.in. wykorzystać ją do stworzenia nowego rozwiązania dla wszystkich jednostek administracji (zarówno centralnej jak i samorządowej), umożliwiającego świadczenie obywatelowi/przedsiębiorcy zintegrowanych usług elektronicznej administracji. Projekt ten będzie realizowany etapowo do 2020 roku.

—rozmawiała Dominika Pietrzyk

Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Dobra osobiste
Po błędnej diagnozie nie zdążyła pożegnać się z dzieckiem. Sąd wycenił ból matki
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Praca, Emerytury i renty
Na tę informację czekają miliony seniorów. Znamy termin wypłaty 14. emerytury
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?