Samorząd: zadania dotyczące dotacji musi określić rada gminy w sposób jednoznaczny

Rada gminy nie może przenieść swojej kompetencji na wójta gminy do określenia zadań, które będą finansowane w trybie art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.

Publikacja: 13.08.2019 05:00

Samorząd: zadania dotyczące dotacji musi określić rada gminy w sposób jednoznaczny

Foto: 123RF

Nasza rada gminy zamierza podjąć uchwałę o dotacjach dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych na zadania niewymienione w ustawie o pożytku publicznym. W uchwale rada nie chce jednak wskazywać konkretnych zadań, które mogą być finansowane lecz pozostawić to wójtowi, który lepiej zna potrzeby gminy. Uzasadnieniem uchwały ma być art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 221 ust. 1 i 4 ustawy o finansach publicznych. Czy izba obrachunkowa może podważyć takie zapisy?

Czytaj także: Dofinansowanie klubu sportowego przez gminę

Analiza podanego stanu faktycznego wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. I tak, jeśli chodzi o pierwszą z wymienionych ustaw, to wskazany przepis art. 18 ust. 2 pkt 15 stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy - stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Na kanwie tego przepisu ukształtowało się bogate orzecznictwo zarówno nadzorcze (wojewodów), jak i sądowo – administracyjne. Wynika niego istotna wskazówka dla organu stanowiącego gminy, a mianowicie, że nie może on stanowić samodzielnej podstawy do podjęcia jakiejkolwiek uchwały przez radę gminy. Uzupełnia jedynie upoważnienie, które musi wynikać z przepisu rangi ustawowej, przy czym upoważnienie to musi być wyraźne, a nie tylko pośrednio wynikające z ustawy. Ponadto powinno wskazywać organ administracji publicznej właściwy do wydania danego aktu normatywnego – pokreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z 15 grudnia 2010 r. (sygn. akt II SA/Ke 7091/10).

Podobny charakter prawny posiada regulacja art. 41 ust. 1 ww. ustawy, z której wynika, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Zatem, obie wskazane regulacje prawne (jakkolwiek przywołane słusznie) mogą jedynie świadczyć o ogólnej kompetencji rady gminy do stanowienia określonych przepisów, przy czym owa kompetencja musi mieć uszczegółowienie w konkretnych przepisach regulujących określoną materię przedmiotową.

Takim przepisem w odniesieniu do wspomnianych dotacji udzielanym podmiotom spoza sektora finansów publicznych (np. stowarzyszeniom, fundacjom) jest wskazany w zapytaniu art. 221. Właśnie ten przepis jest punktem wyjścia dla oceny legalności podanego zamierzenia legislacyjnego. Z racji jego istotności, niezbędne jest przytoczenie jego pełnego brzmienia. W ust. 1 postanowiono, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zgodnie z ust. 2, zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1.

Z kolei w ust. 3 wskazano, że umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać: szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania; wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności; termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego; tryb kontroli wykonywania zadania; termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji; termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

Wreszcie, w ust. 4 postanowiono, że tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Co istotne, katalog zadań wymienionych w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest zawarty w art. 4 i jest obszerny. Ustawodawca wymienił tam m.in.:

? pomoc społeczną, wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;

? udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;

? działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

? działalność charytatywną;

? działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;

? działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

? naukę, szkolnictwo wyższe, edukację, oświatę i wychowanie;

? wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;

? porządek i bezpieczeństwo publiczne;

? promocję i organizację wolontariatu;

? działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka i inne enumeratywnie w przepisie wymienione.

Zatem, aby uchwała podejmowana w trybie art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych była prawidłowa, rada gminy winna obligatoryjnie określić zadania objęte dotowaniem – jednak inne aniżeli te ww. w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Na kanwie ww. przepisów, w jednym z najnowszych rozstrzygnięć z podanego zakresu przedmiotowego (uchwała Nr 0102-180/19 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z 25 kwietnia 2019 r.) przyjęto m.in., że niewskazanie zadań publicznych należących do właściwości samorządu w uchwale przez radę gminy, jest prawnie wadliwe i stanowi istotne naruszenie prawa. W uzasadnieniu stwierdzono bowiem: W przedmiotowej uchwale rada gminy nie wskazała zadań należących do właściwości samorządu gminnego, a niewymienionych w ustawie o działalności pożytku i wolontariacie, które mogą zostać zlecone organizacjom niezaliczonym so sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Dodatkowo stwierdzono, że wspomniane zadania powinny wpisywać się w katalog zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym.

Podobny kierunek interpretacyjny wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z 25 lipca 2018 r. (Nr XIX.179.K.2018) gdzie wskazano: Skoro zamiarem rady było określenie trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż wymienione w ustawie z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 450 ze zm.), to wpierw należało takie zadania określić. Niewskazanie zadań, które mogą być zlecane organizacjom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, stanowi istotne naruszenie norm prawnych art. 221 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wniosek

Zamierzenie legislacyjne rady gminy jest wadliwe. W razie zastosowania takiego rozwiązania, z dużym prawdopodobieństwem właściwa miejscowo regionalna izba obrachunkowa stwierdzi nieważność całej uchwały dotacyjnej, z uwagi na brak „rdzenia" systemu dotacyjnego. Zadania w ww. trybie musi określić rada gminy i uczynić to w uchwale sposób jednoznaczny, aby nie było wątpliwości po stronie wójta gminy przy wykonywaniu w praktyce tejże uchwały.

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 506)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 869)

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów