Tak wynika z uchwalonej przez Sejm nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Ustawa, której projekt powstał w sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, przewiduje także kontynuowanie obowiązującego mechanizmu wsparcia inwestycji na drogach powiatowych i gminnych.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – etap II. Bezpieczeństwo – dostępność – rozwój" jest realizowany do końca 2015 r. Według komisji, która przygotowała nowelę, konieczne jest dofinansowanie z budżetu państwa inwestycji na drogach lokalnych po roku 2015, kiedy program przestanie obowiązywać.
W uzasadnieniu nowelizacji wyjaśniono, że kontynuowanie obecnego sposobu wsparcia dróg lokalnych, tj. dotacji w zakresie przebudowy, budowy lub remontów dróg powiatowych i gminnych, przyjmie postać dotacji celowej. Takie wsparcie jest konieczne ze względu na ograniczone możliwości finansowe jednostek samorządu terytorialnego. Gminy i powiaty nie są po prostu zdolne sfinansować takich inwestycji samodzielnie, wyłącznie z własnych budżetów.
Podczas debaty Stanisław Huskowski, wiceminister administracji i cyfryzacji, poinformował posłów, że zgodnie ze wstępnymi założeniami programu na następne lata rząd miałby przeznaczać na drogi lokalne miliard złotych rocznie. Kwota ta byłaby zapisywana każdorazowo w rezerwie celowej budżetu państwa. Wiceminister zaznaczył, że dopóki nie ma programu, nie można powiedzieć, czy będzie on taki sam jak poprzednio i czy zasady jego realizacji będą identyczne.