Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zapadł 19 maja 2015 r. (sygn. II OSK 2552/13).
NSA podkreślił, że z art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że do zadań wójta należy zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Oznacza to, że legitymację do nawiązania i rozwiązania stosunku pracy z takim kierownikiem ma wójt.
Co więcej zarówno powołanie, jak i odwołanie kierownika gminnej jednostki organizacyjnej jest sprawą publiczną o charakterze lokalnym. Natomiast zarządzenie wójta wydane w tych sprawach jest aktem o charakterze administracyjnoprawnym.
- Co prawda akt ten wywołuje także skutki w sferze prawa pracy, ale ten fakt nie zmienia jego administracyjnoprawnego charakteru – podkreślała Małgorzata Masternak–Kubiak, sędzia NSA.
Z powyższego wynika również, że zarządzenie wójta, jako akt o charakterze administarcyjnoprawnym, może być unieważniony jedynie rozstrzygnięciem nadzorczym organu sprawującego nadzór (wojewody) bądź też wyrokiem sądu administracyjnego.