Reklama

Właściciel pizzerii nie musi płacić więcej za śmieci

Rada gminy ma prawo w uchwale ustalić minimalną pojemność pojemników na śmieci oraz częstotliwość ich pobierania w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działalności, ale musi to uzasadnić.

Publikacja: 01.06.2015 13:27

Właściciel pizzerii nie musi płacić więcej za śmieci

Foto: 123RF

Przedsiębiorca prowadzący pizzerię zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu uchwałę Rady Gminy Ś., którą zmieniono Regulamin utrzymania czystości i porządku.

W uchwale tej w odniesieniu do pizzerii przewidziano 1100 litrów jako minimalną wielkość pojemnika przeznaczonego do gromadzenia odpadów oraz ustalono częstotliwość opróżniania pojemnika dwa razy w miesiącu.

W skardze przedsiębiorca podniósł, że odgórne narzucenie wielkości pojemników oraz częstotliwości ich opróżniania dla poszczególnych rodzajów działalności spowodowało kilkakrotny wzrost opłaty za usuwanie odpadów komunalnych.

Przed zmianą Regulaminu posiadał pojemnik 120-litrowy opróżniany raz w tygodniu za co płacił 38,21 zł miesięcznie i jego zdaniem opłata ta była adekwatna do ilości produkowanych przez niego odpadów. Po zmianie musi uiszczać opłatę w wysokości 191,05 zł miesięcznie.

Właściciel pizzerii podkreślił, że zmiana ilości rzekomo produkowanych śmieci spowodowana jest tylko i wyłącznie zaszeregowaniem pizzerii do grona podmiotów potrzebujących większy pojemnik i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, gdyż ilość wytwarzanych odpadów nie uległa zdaniem. Przedsiębiorca dodał, że niemożliwym jest aby pizzeria wytworzyła 2,20 m3 odpadów miesięcznie. Jak bowiem wskazał mała gastronomia, do której zaliczyć należy pizzerię, taka jak cukiernia, lodziarnia, kawiarnia czy herbaciarnia zobowiązana jest posiadać pojemnik o wielkości 240 l opróżniany raz na dwa tygodnie.

Reklama
Reklama

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt II SA/Wr 68/15) przyznał przedsiębiorcy rację. W uzasadnieniu co prawda stwierdzono, że rada gminy posiada uprawnienie do określenia w regulaminie rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów, ale czyniąc to zobligowana jest do uwzględniania średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź innych źródłach, liczby osób korzystających z tych pojemników, a także częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości.

Tymczasem kalkulacja przedstawiona przez radę gminy na żądanie sądu nie określiła konkretnych wielkości dla pizzerii. „Brak należytego uzasadnienia przyjętych w uchwale wielkości nie pozwala na kontrolę ich prawidłowości i wskazuje na dowolność przyjętego rozwiązania" – podkreślił WSA.

Wyrok nie jest prawomocny.

Przedsiębiorca prowadzący pizzerię zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu uchwałę Rady Gminy Ś., którą zmieniono Regulamin utrzymania czystości i porządku.

W uchwale tej w odniesieniu do pizzerii przewidziano 1100 litrów jako minimalną wielkość pojemnika przeznaczonego do gromadzenia odpadów oraz ustalono częstotliwość opróżniania pojemnika dwa razy w miesiącu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama