Regulamin płatnych miejskich parkingów prezydent Bielska-Białej wprowadził zarządzeniem z 2011 r. Określało ono zasady ich funkcjonowania oraz stawki za postój. Wykonanie zarządzenia powierzono dyrektorowi Miejskiego Zakładu Gospodarczego.
MZG został powołany jako samorządowy zakład budżetowy. Prowadzi i utrzymuje miejsca parkingowe zlokalizowane na miejskich gruntach oddanych mu w trwały zarząd.
Mieszkaniec Bielska-Białej Sławomir K. zaskarżył regulamin do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Zarzucił, że prezydent miasta wszedł w kompetencje rady gminy. Odrębną skargę wniósł wojewoda śląski, domagając się stwierdzenia nieważności regulaminu. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o drogach publicznych, organem uprawnionym do ustanowienia stref płatnego parkowania i wysokości składek jest rada gminy – przypomniał.
Prezydent miasta wyjaśnił, że skoro parkingi zlokalizowano na gruntach oddanych w trwały zarząd MZG, to MZG ma prawo ustalać wysokość opłat. Zgodnie z art. 47 ustawy o samorządzie gminnym, kierownicy jednostek organizacyjnych gminy niemających osobowości prawnej działają na podstawie pełnomocnictwa wójta. W zakresie, którego pełnomocnictwo nie obejmuje, uprawniony do jego udzielenia organ wykonawczy gminy gospodarujący mieniem komunalnym może określić opłaty za parkingi. Rada gminy nie ma wtedy kompetencji do ustalania stawek.
Ważna kategoria usług
To błędny wniosek – stwierdził WSA, uwzględniając skargi i stwierdzając nieważność zarządzenia. Parkingi miejskie należą do kategorii usług użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, określanie wysokości cen i opłat i sposobu ich ustalania za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, należy do kompetencji rady gminy. Rady mogą je powierzać organom wykonawczym, ale tak tu nie było. Ustalenie w drodze zarządzenia regulaminu parkingów oraz opłat za nie narusza w istotny sposób wspomniany przepis ustawy o gospodarce komunalnej – stwierdził sąd.