VAT: Refakturowanie mediów dostarczanych do gminnych lokali mieszkalnych

Gdy najemca może wybrać świadczeniodawców lub sposób korzystania z mediów dostarczanych do jego lokalu przez wyspecjalizowane podmioty, najem i związane z nim media należy uważać za niezależne świadczenia.

Publikacja: 25.10.2016 02:00

VAT: Refakturowanie mediów dostarczanych do gminnych lokali mieszkalnych

Foto: www.sxc.hu

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 29 września 2016 r. (IBPP3/4512-386/16-2/SR) kwestię możliwości zastosowania przez gminę zwolnienia z VAT przy refakturowaniu tzw. mediów dostarczanych do lokali stanowiących gminny zasób mieszkaniowy.

Gmina posiada nieruchomości, w tym zabudowane wielorodzinnymi budynkami mieszkalnymi. Lokale w tych budynkach stanowią mieszkaniowy zasób gminy (są to lokale komunalne i socjalne) i są wynajmowane. Na wynajem tych mieszkań gmina zawiera z najemcami umowy. Treść umów jest zróżnicowana. W pierwszym przypadku gmina zobowiązuje się oddać lokal do używania a najemca zobowiązany jest za najem uiszczać opłaty, na które składa się czynsz najmu oraz opłata za energię elektryczną. Czynsz najmu jest stały, natomiast opłata za energię ma charakter zmienny i jest naliczana w wysokości odpowiadającej zużytej energii zgodnie ze wskazaniem na podliczniku. Przy czym najemca nie ma możliwości wyboru dostawcy energii oraz samodzielnego zawarcia umowy na dostawę energii elektrycznej, między innymi z takiego powodu, iż gmina nie przewidziała i nie przystosowała lokali w tym celu.

W przypadku najemca zobowiązany jest uiszczać czynsz w stałej kwocie, opłatę za energię elektryczną według wskazań podliczników oraz 50 proc. kosztów wynikających z faktury otrzymanej przez gminę od dostawcy wody. Tu również najemcy nie mają możliwości wyboru dostawców mediów i samodzielnego zawarcia umów.

W trzecim przypadku najemcy poza czynszem zobowiązani są ponosić koszty zużycia energii elektrycznej w częściach wspólnych budynku, proporcjonalnie do ilości mieszkań w danym budynku, na media dostarczane do poszczególnych lokali natomiast zobowiązani są do zawarcia samodzielnie umów z dostawcami tych mediów. Gmina zapytała, czy w przedstawionych sytuacjach powinna zastosować jedną stawkę podatkową (zwolnioną) zarówno do czynszu najmu lokalu mieszkalnego, jak i do pozostałych elementów opłaty za najem tj. również kosztów mediów, którymi obciążani są lokatorzy mieszkań.

Sama stanęła na stanowisku, że zarówno do czynszu najmu lokalu mieszkalnego jak i pozostałych elementów opłaty za najem tj. również kosztów mediów, którymi obciążani są lokatorzy mieszkań właściwe jest stosowanie jednej stawki VAT, czyli zwolnionej. Wynika to z tego, iż gmina zawiera z lokatorami jedną umowę (umowę najmu), w której zobowiązuje się zarówno do oddania lokalu do używania, jak i do dostawy określonych mediów dlatego z ekonomicznego punktu widzenia jest to jedno świadczenie, którego nie należy sztucznie rozdzielać tylko opodatkować łącznie

Powyższe stanowisko dyrektor izby skarbowej uznał w części za nieprawidłowe. Wskazał na wyrok TSUE w sprawie C-42/14 Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, w świetle którego jeżeli najemca ma możliwość wyboru sposobu korzystania z nich (tj. danych towarów i usług) poprzez decydowanie o wielkości ich zużycia, towarzyszące najmowi nieruchomości dostawy towarów i usług, np. wody, energii elektrycznej i cieplnej, odprowadzanie ścieków, powinny być uważane za odrębne świadczenia. Sytuacja taka występuje w szczególności w przypadku odrębnego rozliczania zużycia tych mediów w oparciu o wskazania liczników lub podliczników.

Taką samą zasadę należy również przyjąć w przypadku, gdy umowa przewiduje odrębne rozliczanie mediów, a wysokość opłaty z tego tytułu ustalana jest w umowie na podstawie kryteriów innych niż opomiarowanie według liczników, uwzględniających zużycie tych mediów przez najemcę. Takimi innymi kryteriami mogą być przykładowo liczba osób korzystających z nieruchomości czy też powierzchnia nieruchomości. Ponadto, jeżeli przesłanki ekonomiczne zawarcia umowy będą wskazywały, że faktyczne wydzielenie i oddzielne rozliczenie mediów obiektywnie odzwierciedla zużycie mediów, to świadczenia te powinny być traktowane odrębnie (przykładowo rozdzielenie kosztów mediów na poszczególnych najemców na podstawie wskazań jednego licznika według przyjętych w umowie obiektywnych kryteriów podziału).

Odnosząc się do przypadków opisanych we wniosku dyrektor izby skarbowej wskazał, że w przypadku pierwszym i drugim gmina rozlicza należności z tytułu dostawy mediów na podstawie ich faktycznego zużycia. Najemcy mają więc wpływ na wielkość zużycia mediów. Mimo, że nie mają możliwości wyboru dostawców ww. mediów, to każdy z nich ma możliwość indywidualnego kształtowania wielkości zużycia energii elektrycznej oraz wody a przez to wysokości kosztów ponoszonych za ich zużycie. W konsekwencji dostarczanie ww. mediów do lokali mieszkalnych traktuje się jako świadczenie odrębne od usługi najmu tych lokali.

Odnosząc się natomiast do sytuacji, w której najemcy poza czynszem zobowiązani są ponosić koszty zużycia energii elektrycznej w częściach wspólnych budynku wskazał, że dostarczanie energii elektrycznej w częściach wspólnych budynku należy traktować jako jedną usługę z najmem. Najemca lokalu, musi bowiem korzystać z usług świadczeniodawców wyznaczonych przez gminę i uiścić proporcjonalną część opłat dotyczących zużycia energii elektrycznej w częściach wspólnych budynku. Oznacza to, że sam najemca nie ma możliwości swobodnego i niezależnego wyboru świadczeniodawców i sposobów korzystania z mediów związanych z najmem. Koszty zużycia energii elektrycznej w częściach wspólnych budynku będą więc stanowiły element kalkulacyjny usługi najmu, a zatem zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, będą wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi najmu.

Komentarz

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w MDDP

Przedstawiona interpretacja jest w mojej ocenie prawidłowa. Jest ona zgodna z wytycznymi przedstawionymi we wskazanym w interpretacji wyroku TSUE, jak również z orzecznictwem sądów administracyjnych, przykładowo z wyrokiem NSA z 25 listopada 2015 r., I FSK 844/15. W wyroku tym sąd stwierdził, że w przypadku, gdy najemca ma możliwość wyboru świadczeniodawców lub sposobów korzystania z danych towarów lub usług (tzw. mediów), dostarczanych do najmowanego lokalu przez wyspecjalizowane podmioty, najem nieruchomości i związane z nim tzw. media należy uważać za odrębne i niezależne świadczenia. Przy czym możliwość wyboru korzystania z danych towarów oznacza, że najemca może decydować o ich zużyciu (np. wody, energii elektrycznej, cieplnej), co może być stwierdzone poprzez założenie indywidualnych liczników i rozliczanie się w oparciu o ich odczyty lub w oparciu o inne kryteria uwzględniające zużycie tych towarów przez najemcę. Ważne jest również, aby odrębne rozliczenia czynszu i mediów zostały przewidziane w umowie oraz były w taki sposób wskazywane na wystawianej fakturze.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku