Do zadań własnych gminy - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należą m.in. sprawy pomocy społecznej. Kompetencje gminy należy oceniać w powiązaniu z przepisami ustaw szczególnych (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 25 lutego 2009 r., sygn. I SA/Ol 11/09, LEX nr 545059). Szczegółowe regulacje w zakresie pomocy społecznej, w tym dotyczące udzielania wsparcia bezdomnym, zawarto w ustawie o pomocy społecznej (dalej u.p.s.).
Osoba bezdomna
Zgodnie z definicją zawartą w art. 6 pkt. 8 u.p.s. przez osobę bezdomną rozumie się:
osobę niezamieszkującą w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i niezameldowaną na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osobę niezamieszkującą w lokalu mieszkalnym i zameldowaną na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania.
Przepis ten przewiduje zatem dwa odrębne stany faktyczne pozwalające na uznanie danej osoby za bezdomną. Pierwszy z nich odnosi się do osoby, która nie mieszka w lokalu mieszkalnym i jednocześnie nie posiada stałego zameldowania, a drugi dotyczy osoby niezamieszkującej w lokalu mieszkalnym i posiadającej stałe zameldowanie w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania. W przypadku każdego z tych stanów przesłanki przewidziane w u.p.s. muszą występować kumulatywnie (por. np. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 września 2014 r., sygn. I OW 110/14, LEX nr 1529066). O bezdomności nie świadczy brak tytułu do własnego mieszkania, lecz kryteria przyjęte w art. 6 pkt. 8 u.p.s. (wyrok NSA z 2 czerwca 2016 r., sygn. I OSK 271/16, LEX nr 2082573).
Przykład:
Załóżmy, że dana osoba przebywa w domu pomocy społecznej. Jak wyjaśniono w postanowieniu NSA z 2 lutego 2012 r. (sygn. I OW 188/11, LEX nr 1113298), w takim przypadku nie można uznać jej za osobę bezdomną, gdyż dom pomocy społecznej spełnia kryteria lokalu mieszkalnego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej o.p.l.) przez lokal rozumie się lokal służący do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący pracownią służącą twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki. Lokalem w rozumieniu tej ustawy nie jest pomieszczenie przeznaczone do krótkotrwałego pobytu osób, a w szczególności znajdujące się w budynkach internatów, burs, pensjonatów, hoteli, domów wypoczynkowych lub w innych budynkach służących do celów turystycznych lub wypoczynkowych. W o.p.l. nie przewidziano zatem, że lokal musi być samodzielny. Kryteria lokalu mieszkalnego spełnia także pokój w domu pomocy społecznej. Dom pomocy społecznej służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i opiekuńczych. Spełnia on inną rolę niż internaty, bursy, pensjonaty czy hotele - nie służy celom turystycznym lub wypoczynkowym. Za lokal mieszkalny, w rozumieniu art. 6 pkt. 8 u.p.s., nie można byłoby uznać natomiast pomieszczenia, które nie spełnia podstawowych warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, np. szopy, garażu, czy budynku gospodarczego (postanowienie NSA z 1 lutego 2012 r., sygn. I OW 169/11, LEX nr 1113292).