Jednym z przykładów może być wymierzanie kar na podstawie gminnych uchwał reklamowych.
Przedsiębiorcy nie byli zachwyceni krajobrazową ustawą. Przewidziane w niej gminne uchwały reklamowe zmuszać mogą do dostosowania reklam do nowych wytycznych. Zgodnie z art. 37d ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gdy podmiot nie dostosuje się do treści uchwały reklamowej, można wymierzyć mu karę pieniężną w drodze decyzji wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta. W powołanym przepisie wskazano, że podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodnie z przepisami uchwały reklamowej, podlega karze pieniężnej. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie podmiotu, to karę wymierza się odpowiednio – właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu. W coraz większej liczbie gmin i miast finalizowane są prace nad uchwałami reklamowymi. Może więc w najbliższej perspektywie niniejszy przepis będzie przedmiotem analiz. Prawdopodobne jest, że wówczas powstaną wątpliwości co do podmiotu, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe na nieruchomości. Wątpliwości te dotyczyć mogą oceny prawnej przepisu – czyli tego, co organ administracji powinien zrobić, aby taką trudność stwierdzić, jak też konkretnych okoliczności faktycznych.