- Zamierzamy jako gmina przeznaczyć z budżetu 25 tys. zł by pomóc finansowo powiatowi na zadania mu zlecone (paszportowe), a dokładniej chodzi o wynagrodzenia pracowników wykonujących te zadania.Czy taki wydatek budżetu jest prawidłowy?
Nie. Po pierwsze wskazać należy, że zadanie związane z realizacją zadań dotyczących spraw paszportowych (w tym w zakresie mieści się kwestia wydatków na wynagrodzenia pracowników realizujących zadanie) jest z pewnością zadaniem z zakresu administracji rządowej, które zostało przekazane powiatowi do wykonania. Z kolei, z art. 41 ust. 3 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 758) wynika jasno, że koszty związane z wydawaniem dokumentów paszportowych przez organy paszportowe, są finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz wojewodowie, każdy w zakresie swojego działania. Co jednak istotne, z art. 45 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynika, że jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu administracji rządowej, na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej, otrzymuje od tych organów dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia.