Kiedy przedsiębiorca musi stosować prawo zamówień publicznych

W niektórych sytuacjach firma korzystająca z funduszy unijnych musi stosować przepisy o przetargach. Na szczęście nie ma ich zbyt wiele

Aktualizacja: 25.03.2008 07:38 Publikacja: 25.03.2008 00:45

Red

Konieczność stosowania przez podmioty sektora prywatnego, np. przedsiębiorców, przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) do wydatkowania środków unijnych w ramach realizowanych projektów budziła wiele wątpliwości już w poprzednim okresie programowania (lata 2004 – 2006). Również w bieżącym okresie programowania (2007 – 2013) problem ten, choć w mniejszej skali, pozostaje aktualny.

Zgodnie ze wzorem umowy o dofinansowanie projektu instytucja wdrażająca może rozwiązać umowę, gdy beneficjent środków nie przestrzega przepisów pzp w zakresie, w jakim ta ustawa stosuje się do beneficjenta. O obowiązku stosowania przepisów pzp przez beneficjentów będących podmiotami prywatnymi rozstrzyga zaś art. 3 ust. 1 pkt 5 bądź pkt 6 tej ustawy.

Pierwszy z tych przepisów wskazuje na obowiązek stosowania przepisów ustawy w przypadku, gdy łącznie zajdą trzy przesłanki:

- zamówienie sfinansowane będzie w ponad 50 proc. ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w art. 1 – 3a pzp;

- wartość zamówienia jest większa niż 206 tys. euro (w przypadku dostaw lub usług) oraz 5,15 mln euro (w przypadku robót budowlanych);

- przedmiotem zamówienia są enumeratywnie wymienione w tym przepisie roboty budowlane lub usługi związane z takimi robotami.

Warto w tym miejscu powiedzieć kilka słów o każdej z tych okoliczności – nie zapominając jednak, że dopiero jednoczesne wystąpienie wszystkich trzech przesłanek przesądza o obowiązku stosowania przez podmioty prywatne ustawy pzp.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy realizującego projekt najistotniejsze jest ustalenie, czy przedmiotem zamówienia jest robota budowlana należąca do jednej z kategorii wskazanych w omawianym przepisie, czyli obejmująca wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych albo budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną, czy usługa związana z takimi robotami budowlanymi (np. polegająca na sporządzeniu projektu takiego obiektu).

Pozytywna odpowiedź na to pytanie zmusza nas do zweryfikowania pozostałych przesłanek, o których mowa w tym przepisie, a mianowicie sprawdzenia, czy wartość tego zamówienia jest równa lub przekracza kwotę 5,15 mln euro (w przypadku robót budowlanych) bądź kwotę 206 tys. euro (w przypadku usług).

Zgodnie z art. 32 pzp wartością zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy robót budowlanych lub usług bez podatku od towarów i usług (wynagrodzenie netto), a kurs euro, według którego należy dokonać przeliczenia tej wartości, wynosi aktualnie – zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (DzU z 2007 r., nr 241, poz. 1763) – 3,8771 zł. Jeśli również ta przesłanka jest spełniona, pozostaje jedynie stwierdzenie, czy dane zamówienie jest finansowane w ponad 50 proc. ze środków publicznych lub przez podmioty wskazane w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 3a ustawy. Pułap 50 proc. współfinansowania należy również odnosić do wartości zamówienia netto.

Środki publiczne, o których tutaj mowa, należy rozumieć tak, jak zostały zdefiniowane w art. 5 ustawy o finansach publicznych (DzU z 2005 r., nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zaliczają się do nich m.in. środki z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki pochodzące z funduszy strukturalnych: EFRR, EFS oraz Funduszu Spójności.

Drugi przypadek, w którym podmiot prywatny będzie zobowiązany do stosowania ustawy pzp, zachodzi, gdy przyznanie środków uzależnione jest od zastosowania do ich wydatkowania procedury udzielania zamówień wskazanej w ustawie. W odróżnieniu od wcześniej omawianej sytuacji w tym przypadku bez znaczenia pozostaje zarówno udział środków publicznych przyznanych na realizację danego przedsięwzięcia (zamówienia), jak i jego przedmiot oraz wartość. W konsekwencji nawet nieznaczny poziom współfinansowania projektu ze środków publicznych może skutkować koniecznością stosowania ustawy pzp przez podmiot prywatny, któremu przyznano środki, jeżeli ich przyznanie nastąpiło na podstawie tego aktu.

W porównaniu z regulacją, która obowiązywała w poprzednim okresie programowania, krąg podmiotów prywatnych zobligowanych do stosowania ustawy pzp przy wydatkowaniu środków unijnych uległ zawężeniu. Jest to pozytywna wiadomość dla przedsiębiorców rozważających ubieganie się o takie wsparcie.

Autorka jest ekspertem ds. zamówień publicznych w Grupie Doradczej Sienna

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów