Kiedy radny nie głosuje

Samorządowe ustawy ustrojowe zabraniają radnym udziału w głosowaniu w sprawach, które dotyczą ich interesu prawnego. Celem tego zakazu jest uniemożliwienie radnym czerpania korzyści z wykonywanego mandatu.

Publikacja: 19.11.2008 04:42

Kiedy radny nie głosuje

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Interes prawny radnego musi wynikać z konkretnego przepisu prawa odnoszącego się do jego uprawnień lub obowiązków. Jego źródłem mogą być przepisy prawa materialnego (administracyjnego, cywilnego, karnego czy prawa pracy). Każdy z nich uruchamia zakaz zawarty w art. 25a. Jednocześnie, jak wynika z[b] wyroku NSA z 10 września 2002 r.[/b], interes prawny wypływa zarówno z przepisów prawa materialnego, jak i z przepisów ustrojowych oraz procesowych. Każdy z tych przepisów może bowiem kształtować uprawnienia i obowiązki jednostki. Źródłem tego interesu mogą być zatem przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Przyjęcie poglądu, że normy ustrojowe nie mogą kształtować interesów jednostki, jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem [b](sygn. akt II SA/Wr 1498/02)[/b].

Od tak pojmowanego interesu prawnego należy odróżnić interes faktyczny. Jest to sytuacja, w której dany podmiot jest bezpośrednio zainteresowany określonym rozstrzygnięciem. Brakuje natomiast przepisu, który mógłby stanowić podstawę rozstrzygnięcia sprawy zgodnie z jego żądaniem.

[srodtytul]Niejednakowe przepisy[/srodtytul]

Dotyczący radnych gmin zakaz został zapisany w art. 25a ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z jego treścią radny nie może brać udziału w głosowaniu – w radzie ani w komisjach rady – jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Ustawa o samorządzie powiatowym zawiera – w art. 21 ust. 7 – podoną regulację.

Nie precyzuje ona jednak, czy zakaz obejmuje głosowania w radzie czy również w jej komisjach. Najbardziej liberalny jest w tej materii przepis art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa. Stanowi on bowiem, że radny nie może głosować we własnej sprawie, ale tylko w określonych sytuacjach. I tak radnemu sejmiku wojewódzkiego zabroniony jest udział w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono nawiązania przez radnego stosunków cywilnoprawnych z województwem lub jego jednostkami organizacyjnymi w sprawach majątkowych.

Zakaz ten nie dotyczy tych stosunków prawnych, które wynikają z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych. Nie dotyczy również, gdy interes prawny wynika ze stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej. Radny wojewódzki nie zostanie również wyłączony z udziału w głosowaniu, jeżeli jego interes prawny wynika z innych form korzystania z nieruchomości (dzierżawa, użytkowanie), jeśli są one oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych.

[srodtytul]Nieważność uchwał[/srodtytul]

Ustawodawca z jednej strony ograniczył zakres spraw, których mógłby dotyczyć interes prawny radnego sejmiku wojewódzkiego tylko do określonych spraw majątkowych. Z drugiej – w stosunku do radnych gmin i powiatów takiego ograniczenia nie wprowadził. Oznacza to, że nie ma podstaw do analogicznego interpretowania tego pojęcia w samorządowych przepisach ustrojowych.

Samorządowe ustawy ustrojowe zabraniają radnym brania udziału w głosowaniu we własnej sprawie, jeżeli dotyczy ona jego interesu prawnego. Naruszenie tego zakazu stanowi istotne naruszenie prawa, a w konsekwencji powoduje nieważność podjętej uchwały.

Zdarzyć się również może, że konieczność wstrzymania się przez radnych od udziału w głosowaniu ze względu na interes prawny może powodować brak kworum. A w konsekwencji niezdolność rady do podjęcia uchwały.

[ramka][i]Podstawa prawna

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]

–[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163434] ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163432]ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2001 r. nr 142 poz. 1590 ze zm.)[/link][/i][/ramka]

[ramka][b]Przykłady uchylonych uchwał[/b]

Najbardziej znany przykład naruszenia przez radnego zakazu głosowania we własnej sprawie jest udział w wyborze na stanowisko sekretarza lub skarbnika gminy.

Nieważna będzie również uchwała rady w sprawie zaskarżenia do sądu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody wygaszającego mandat, a także uchwała o wycofaniu takiej skargi. Oczywiście jeżeli zainteresowany radny brał udział w ich podjęciu[b] (wyrok WSA w Szczecinie z 6 stycznia 2008 r., sygn. akt II SA/Sz 672/04).[/b]

Z głosowania w sprawie wysokości swojego wynagrodzenia zrezygnować powinien również starosta. Takie stanowisko prezentuje[b] wojewoda łódzki w rozstrzygnięciu z 28 lipca 2008 r. [/b]Stwierdza w nim, iż radny – starosta ma na gruncie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń płacowych interes prawny w uzyskaniu jak najkorzystniejszego wynagrodzenia. Tym samym powinien się wyłączyć z udziału w głosowaniu [b](sygn. akt. ON-I00911/373/2007)[/b]. [/ramka]

Interes prawny radnego musi wynikać z konkretnego przepisu prawa odnoszącego się do jego uprawnień lub obowiązków. Jego źródłem mogą być przepisy prawa materialnego (administracyjnego, cywilnego, karnego czy prawa pracy). Każdy z nich uruchamia zakaz zawarty w art. 25a. Jednocześnie, jak wynika z[b] wyroku NSA z 10 września 2002 r.[/b], interes prawny wypływa zarówno z przepisów prawa materialnego, jak i z przepisów ustrojowych oraz procesowych. Każdy z tych przepisów może bowiem kształtować uprawnienia i obowiązki jednostki. Źródłem tego interesu mogą być zatem przepisy ustawy o samorządzie gminnym. Przyjęcie poglądu, że normy ustrojowe nie mogą kształtować interesów jednostki, jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem [b](sygn. akt II SA/Wr 1498/02)[/b].

Pozostało 84% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"