Jak zwiększyć zatrudnienie w gminie

Wójt wspólnie ze starostą mogą ograniczać liczbę osób pozostających na ich terenie bez pracy m.in. poprzez organizację robót publicznych, prac interwencyjnych czy społecznie użytecznych

Aktualizacja: 05.03.2009 06:31 Publikacja: 05.03.2009 06:00

Jak zwiększyć zatrudnienie w gminie

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Roboty publiczne (prace interwencyjne) to podstawowe metody wypełniania przez samorząd terytorialny ciążących na nim obowiązków względem bezrobotnych, zwłaszcza tych, którzy nie ukończyli jeszcze 25. roku życia, oraz tych, którzy mają więcej niż 50 lat. Takim bowiem osobom powiatowy urząd pracy powinien w ciągu sześciu miesięcy od dnia zarejestrowania przedstawić propozycję zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, odbycia stażu czy szkolenia, albo przygotowania zawodowego dla dorosłych. Może je również skierować do wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych (art. 50 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Propozycję prac interwencyjnych lub robót publicznych powiatowy urząd pracy powinien również złożyć wszystkim bezrobotnym, którzy korzystają ze świadczeń pomocy społecznej w okresie sześciu miesięcy od dnia, w którym utracili prawo do zasiłku, jak również osobom, które zakończyły odbywanie kary pozbawienia wolności i nie podjęły zatrudnienia.

[srodtytul]Wniosek do urzędu pracy[/srodtytul]

Roboty publiczne to zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez gminy, spółki wodne i ich związki oraz organizacje pozarządowe zajmujące się statutowo problematyką: ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej. Ważne jest również to, że organizator tych robot może wskazać innego niż on sam pracodawcę, u którego będą one wykonywane. O pracach interwencyjnych mówimy natomiast, gdy zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę następuje w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Szczegółowe zasady, jak organizować roboty publiczne i prace interwencyjne określa rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 7 stycznia 2009 r. (obowiązuje od 16 stycznia 2009 r.). Określa ono również zasady refundacji kosztów z tytułu opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne poniesionych w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego.

Zarówno prace, jak i roboty organizowane są przez powiatowy urząd pracy na wniosek pracodawcy (organizatora np. gminy). Należy go złożyć do tego urzędu, który jest właściwy ze względu na miejsce, gdzie roboty mają być wykonywane, a w przypadku wniosku o organizację prac interwencyjnych – do urzędu wybranego przez pracodawcę. Wniosek powinien zawierać przede wszystkim dane dotyczące organizatora (nazwa, adres siedziby i miejsce prowadzenia działalności oraz numery NIP i REGON). Podać w nim również należy liczbę bezrobotnych, których zamierza się zatrudnić oraz wymagane niezbędne kwalifikacje, jakie powinni oni posiadać. We wniosku należy także umieścić okres zatrudnienia oraz miejsce i rodzaj prac, które będą wykonywane przez skierowane osoby. Należy również określić proponowane wynagrodzenie, jak również wnioskowaną wysokość refundowanych wynagrodzeń.

Jeżeli gmina składająca wniosek o organizację robót publicznych zakłada, że będą one wykonywane u innego niż ona pracodawcy, we wniosku podać należy również dane dotyczące tego podmiotu.

Prace interwencyjne i roboty publiczne nie mogą być organizowane przez pracodawców w trudnej sytuacji ekonomicznej. Dlatego też należy przedstawić zaświadczenie o tym, że jest wypłacalny.

Na rozpatrzenie wniosku starosta ma 30 dni.

[srodtytul]Umowa ze starostą[/srodtytul]

Podpisuje ją organizator robót publicznych lub prac interwencyjnych. Określa ona poza informacjami, które trzeba było podać już we wniosku (m.in. miejsce wykonywania pracy, liczbę zatrudnionych, okres, na jaki zostaną zatrudnieni) terminy i wysokość refundowanych z Funduszu Pracy przez starostę kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Ważnym zapisem jest obowiązek informowania starosty o każdym przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę z bezrobotnym.

W przypadku, gdy gminie albo innemu organizatorowi robót publicznych przyznana została zaliczka na poczet wypłat wynagrodzeń oraz opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne umowa zawierać powinna również termin jej przekazania. Nie może być on jednak wcześniejszy niż pięć dni przed terminem płatności, na które jest przyznana.

Kwota zaliczki nie może jednocześnie przekraczać należnej organizatorowi robót publicznych kwoty podlegających refundacji za dany miesiąc wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych.

Umowa taka powinna zawierać również postanowienia gwarantujące zwrot otrzymanej refundacji poniesionych na wynagrodzenia kosztów wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości kwoty udzielonej pomocy od dnia pierwszej jej wypłaty. Obowiązek takiego zwrotu ciąży na organizatorze robót lub prac, jeżeli złoży nieprawdziwe oświadczenie o swojej sytuacji ekonomicznej oraz jeżeli pracodawca zwolni przed określonymi w § 12 ust. 3 i 4 rozporządzenia terminami pracownika zatrudnionego w ramach pomocy w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników znajdujących się w bardzo trudnej sytuacji. Rozwiązać umowę o pracę z takim pracownikiem można tylko wtedy, jeżeli dopuści się on naruszenia obowiązków pracowniczych.

Pracę w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych bezrobotni wykonują na podstawie umowy.

[srodtytul]6 zł za godzinę[/srodtytul]

Prace społecznie użyteczne są formą pomocy skierowaną do bezrobotnych, którym prawo do zasiłku nie przysługuje. Zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na wniosek gminy starosta może taką osobę skierować do wykonywania prac użytecznych na terenie gminy, w której bezrobotny zamieszkuje lub przebywa. Wymiar tych prac nie może przekroczyć dziesięciu godzin w tygodniu. Bezrobotnemu za ich wykonywanie przysługuje wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż 6 zł za każdą godzinę pracy. Świadczenie to podlega waloryzacji. 60 proc. świadczenia przysługującego bezrobotnemu refunduje gminie starosta ze środków Funduszu Pracy.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269029]ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179612]rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 25 października 2005 r. w sprawie trybu organizowania prac społecznie użytecznych (DzU nr 210, poz. 1745)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=296861]rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłacania składek na ubezpieczenie społeczne (DzU nr 5, poz. 25)[/link][/i]

[ramka][b]Plan prac użytecznych[/b]

Każda gmina ma obowiązek sporządzić plan prac społecznie użytecznych najpóźniej do 31 stycznia każdego roku. Określa się w nim w szczególności:

- rodzaje prac społecznie użytecznych;

- liczbę godzin wykonywania prac społecznie użytecznych;

- liczbę bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej, którzy mogą być skierowani do wykonywania prac społecznie użytecznych.

Plany przekazuje się następnie właściwemu miejscowo staroście oraz kierownikowi gminnego ośrodka pomocy społecznej. [/ramka]

Roboty publiczne (prace interwencyjne) to podstawowe metody wypełniania przez samorząd terytorialny ciążących na nim obowiązków względem bezrobotnych, zwłaszcza tych, którzy nie ukończyli jeszcze 25. roku życia, oraz tych, którzy mają więcej niż 50 lat. Takim bowiem osobom powiatowy urząd pracy powinien w ciągu sześciu miesięcy od dnia zarejestrowania przedstawić propozycję zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, odbycia stażu czy szkolenia, albo przygotowania zawodowego dla dorosłych. Może je również skierować do wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych (art. 50 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów