Wśród trybów przewidzianych przez [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C16DE18E940EE8FED561C4D6A88E914B?id=247401]prawo zamówień publicznych[/link] są m.in. negocjacje z ogłoszeniem lub bez ogłoszenia. Chociaż pierwszy człon nazwy jest taki sam, w rzeczywistości są to zupełnie odrębne procedury, a o ich wyborze decydują odmienne przesłanki. O ile pierwszy z trybów jest otwarty, gdyż każdy z przedsiębiorców może w nim spróbować swych szans, o tyle w drugim to zamawiający decyduje, kogo chce zaprosić do negocjacji.
[srodtytul]Tylko po spełnieniu przesłanek[/srodtytul]
Żaden z tych trybów nie jest trybem podstawowym. Innymi słowy urząd udzielający zamówienia nie może sięgnąć po nie w dowolnej sytuacji. Muszą być ku temu spełnione określone przesłanki.
Negocjacje z ogłoszeniem można zorganizować, jeśli zachodzi co najmniej jedna z poniższych sytuacji:
- we wcześniej przeprowadzonym przetargu nieograniczonym, ograniczonym albo dialogu konkurencyjnym wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,