Protest stanowi podstawowe narzędzie oddziaływania przez wykonawcę na tok postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jest formą inicjacji sporu pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, mającym na celu rozstrzygnięcie powstałej wątpliwości na etapie poprzedzającym jego rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą. [b]W przypadku niektórych uchybień protest jest jedynym środkiem ochrony prawnej przyznanym wykonawcom.[/b]Protest może być wniesiony przez każdego wykonawcę wobec wszelkich czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu lub konkursie oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której jest obowiązany na podstawie ustawy.
[srodtytul]We właściwym terminie[/srodtytul]
Protest wnosi się do zamawiającego w terminie siedmiu dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia. W przypadku postępowań o wartości przekraczającej progi unijne określone w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2008 r. – w ciągu dziesięciu dni. Termin na wniesienie protestu biegnie zatem niezależnie dla każdego z wykonawców.
Terminy ulegają modyfikacji w dwóch przypadkach – gdy protest dotyczy treści ogłoszenia o zamówieniu lub postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Modyfikacja dotyczy zarówno okoliczności uruchamiającej bieg terminu, jak również czasu pozostającego w dyspozycji wykonawcy na sporządzenie i doręczenie protestu i ma na celu ujednolicenie biegu terminu do wniesienia protestów dla wszystkich wykonawców.
Tym samym, okolicznością uruchamiającą bieg terminu na wniesienie protestu jest publikacja ogłoszenia lub siwz, nie zaś faktyczna możliwość zapoznania się z treścią tych dokumentów przez danego wykonawcę.