W art. 6 ustawy o służbie cywilnej (dalej: u.s.c.) przewidziano, że każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór jest otwarty i konkurencyjny. W myśl art. 28 ust. 1 u.s.c. dyrektor generalny urzędu ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Co w ogłoszeniu
Ogłoszenie o naborze powinno zawierać m.in. określenie stanowiska pracy oraz wymagania związane z tym stanowiskiem zgodnie z jego opisem. Jak wyjaśnił Departament Prawny KPRM, w wyniku jednego naboru można obsadzić więcej niż jedno stanowisko pracy, jeżeli stanowiska te mają identyczne opisy zawierające tę samą nazwę stanowiska oraz formułujące jednakowe zadania i wymagania związane ze stanowiskiem, z zachowaniem tego samego wymiaru etatu. W takim przypadku ogłoszenie o naborze musi jednak zawierać informację o liczbie obsadzanych stanowisk.
Z uwagi na to, że liczba najlepszych kandydatów, których można wyłonić w toku naboru na stanowisko niebędące wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej, nie może przekroczyć pięć osób, w wyniku jednego takiego naboru można obsadzić maksymalnie pięć stanowisk pracy (opinia Departamentu Prawnego KPRM z 20 lipca 2012 r., znak DP.171-174(2)/12/EŁ). Gdyby natomiast w ogłoszeniu o naborze wskazano, że dotyczy ono tylko jednego stanowiska pracy, to po przeprowadzeniu naboru nie można zatrudnić np. dwóch wyłonionych w nim kandydatów – jednego na stanowisku wskazanym w ogłoszeniu, a drugiego na stanowisku o takiej samej nazwie i zakresie obowiązków (opinia Departamentu Prawnego KPRM z 11 stycznia 2010 r., znak DP.171-529(2)/09/MG).
Przykład:
O zatrudnienie w służbie cywilnej chcą ubiegać się dwie osoby: jedna z nich odbyła w służbie cywilnej staż, na który została skierowana z powiatowego urzędu pracy, a druga była wcześniej zatrudniona w tej służbie na podstawie mianowania, ale podjęła decyzję o odejściu do prywatnego pracodawcy. Każda z tych osób musi uczestniczyć w naborze na wybrane przez siebie stanowisko. Jak zwrócono uwagę w opinii Departamentu Prawnego KPRM z 7 marca 2013 r., znak DP.171-46(2)/13/JPJ, umowa z powiatowym urzędem pracy nie może zawierać zobowiązania do zatrudnienia w służbie cywilnej osoby po odbytym stażu, gdyż w ten sposób informacja o wolnym stanowisku dotarłaby tylko do tego bezrobotnego, a nie tak jak powinna – do wszystkich osób, które mogłyby zapoznać się z ogłoszeniem o naborze. Natomiast osoba, która uzyskała wcześniej mianowanie w służbie cywilnej, skorzysta tylko z takiego ułatwienia, że w razie jej ewentualnego ponownego zatrudnienia w tej służbie, po przeprowadzeniu naboru, zostanie zatrudniona na podstawie mianowania z zachowaniem dotychczasowego stopnia służbowego urzędnika służby cywilnej (art. 35 ust. 7 u.s.c.).