Odliczenie VAT przy zakupie i eksploatacji koparko-ładowarki

Zakup koparko-ładowarki nie będzie związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, ale także z niepodlegającymi VAT, gmina nie będzie więc miała pełnego prawa do odliczenia podatku – uznał organ skarbowy.

Publikacja: 17.10.2017 05:00

Odliczenie VAT przy zakupie i eksploatacji koparko-ładowarki

Foto: AdobeStock

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w interpretacji indywidualnej wydanej 10 maja 2017 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.38.2017.1.MC) rozstrzygnął kwestię prawa gminy do odliczenia VAT w związku z zakupem i eksploatacją koparko-ładowarki. Wniosek złożyła gmina, która świadczy usługi z zakresu dostawy wody i odbioru ścieków, a także wynajmu lokali. Czynności te wykonywane są przez obsługujący gminę urząd gminy. Gmina prowadzi działalność mieszaną i od 1 stycznia 2016 r. dokonuje odliczeń VAT z zastosowaniem prewspółczynnika, przy czym urząd gminy nie prowadzi działalności, której efektem byłoby wykonywanie czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT.

Gmina podkreśliła, że zakup koparko-ładowarki będzie zatem związany wyłącznie z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Przedmiotowa koparko-ładowarka ma być wykorzystywana do robót ziemnych związanych z budową, remontami i utrzymaniem sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, których właścicielem jest gmina. Koparko-ładowarka będzie stanowić dla gminy środek trwały, sklasyfikowany jako maszyna do robót ziemnych i fundamentowych, przez co zdaniem gminy nie znajdą zastosowania regulacje dotyczące odliczenia VAT zawarte w art. 86a ustawy o VAT. Infrastruktura wodociągowa jest wykorzystywana przez gminę do czynności opodatkowanych VAT w postaci dostawy wody i odbioru ścieków, świadczonych na rzecz mieszkańców. Gmina wykonuje te czynności także na rzecz własnych jednostek organizacyjnych (np. szkoły, ośrodek pomocy społecznej), przy czym traktuje je jako czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT, które dokumentuje notami księgowymi.

Przy tak przedstawionym stanie faktycznym, gmina zadała pytanie, czy ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT związanego z zakupem i utrzymaniem koparko-ładowarki. Zdaniem gminy będzie jej przysługiwało takie prawo. Uzasadniając swoje stanowisko, gmina wskazała, że nabycia koparko-ładowarki gmina dokona działając w charakterze podatnika VAT, gdyż zostanie ona zakupiona na potrzeby działalności gospodarczej gminy opodatkowanej VAT - dostawy wody i odbioru ścieków. Zdaniem gminy dostarczenie wody i odbiór ścieków wykonywane na rzecz własnych jednostek nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT, ale świadczenie na rzecz własnej działalności gospodarczej gminy. Świadczenie na własną rzecz w ocenie gminy nie może być uznane za świadczenie usług, gdyż w takiej sytuacji nie występuję beneficjent usługi, wobec czego świadczenie takie pozostaje poza zakresem VAT. Gmina uznała, iż wykonywanie ww. czynności na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie stanowi wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, przez co nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące prewspółczynnika.

Dyrektor KIS nie podzielił stanowisko gminy i uznał je za nieprawidłowe. W uzasadnieniu odwołał się do wyroku TSUE w sprawie C-276/14, a także uchwały NSA z 26 października 2015 r., sygn. I FPS 4/15, w świetle których gminę i jej jednostki organizacyjne należy uznać za jednego podatnika VAT. Organ odwołał się także do przepisów tzw. specustawy w spawie centralizacji (tj. ustawy z 5.09.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego), którą wprowadzono obowiązek centralizacji rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r.

Następnie Dyrektor KIS stwierdził, że wbrew twierdzeniom gminy, wydatki na koparko-ładowarkę będą związane nie tylko z czynnościami opodatkowanymi VAT, ale także z inną działalnością w postaci realizacji zadań publicznych, które nie stanowią działalności gospodarczej. W ocenie organu fakt, że gmina i jej jednostki stanowią jednego podatnika VAT nie zmienia faktu, że wykonywanie przez gminę czynności w ramach władztwa publicznoprawnego nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wobec powyższego organ stwierdził, że zakup przedmiotowej koparko-ładowarki nie będzie związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, ale także z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, więc gmina nie będzie miała pełnego prawa do odliczenia VAT, gdyż powinna zastosować regulacje dotyczące prewspółczynnika VAT, wskazane w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

W mojej ocenie w omawianej interpretacji organ podatkowy zajął słuszne stanowisko. Oczywistym jest fakt, że gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup i utrzymanie koparko-ładowarki, która służy do realizacji usług w zakresie dostawy wody i wywozu nieczystości. Z punku widzenia zakresu prawa do odliczenia istotny jest fakt, że koparka będzie wykorzystywana przez gminę (a w zasadzie urząd gminy) nie tylko do wykonywania czynności opodatkowanych (t.j. czynności wykonywanych na rzecz podmiotów zewnętrznych – mieszkańców i firm), ale również na potrzeby własnych jednostek organizacyjnych, które w pewnej mierze wykonują zadania własne wyłączone z zakresu opodatkowania VAT (urząd gminy, szkoły, dom pomocy społecznej).

Po scentralizowaniu dla celów VAT rozliczeń gminy oraz jej jednostek i zakładów budżetowych, przedmiotowe wydatki dotyczą całej działalności gminy jako podatnika. Wynika to z faktu, że po centralizacji urząd gminy nie wystawia już faktur z tytułu usług dostawy wody i odbioru ścieków świadczonych na rzecz innych jednostek organizacyjnych tej samej gminy, lecz noty księgowe. W konsekwencji, zasadne jest zastosowanie do odliczenia VAT prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz dodatkowo również współczynnika sprzedaży, gdy w gminie występuje również sprzedaż zwolniona z VAT.

Kwestią wątpliwą jest w takiej sytuacji ustalenie metody kalkulacji prewspółczynnika. Zastosowanie metody dochodowej na podstawie wzoru wynikającego z rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. może być niekorzystne, a przede wszystkim nieadekwatne do faktycznego wykorzystania przedmiotowych wydatków. Wydaje się, że dobrym sposobem byłoby zastosowanie proporcji opartej na udziale dochodów uzyskiwanych z gospodarki wodno-kanalizacyjnej od podmiotów zewnętrznych (opodatkowanych VAT) w całej kwocie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu w danym okresie od podmiotów zewnętrznych i wewnętrznych jednostek organizacyjnych (które nie prowadzą działalności gospodarczej). Jednak zastosowanie przez gminę metody innej niż wzór wynikający z rozporządzenia nie jest aktualnie akceptowane przez organy podatkowe, mimo że takie prawo gminy wynika z przepisów (art. 86 ust. 2h ustawy o VAT).

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara