Instytut Informatyki Teoretycznej i Stosowanej Polskiej Akademii Nauk w Gliwicach zorganizował przetarg na dostawę i instalację klastra obliczeniowego, czyli zestawu połączonych serwerów, które pozwalają przeprowadzać skomplikowane obliczenia naukowe. Jedna ze startujących w nim firm podważyła wybór najkorzystniejszej oferty. Jej zdaniem zwycięski wykonawca powinien być wykluczony z przetargu, gdyż nie spełnił warunków, a dodatkowo złożona przez niego oferta nie odpowiadała specyfikacji i dlatego należało ją odrzucić.
Spór trafił do Krajowej Izby Odwoławczej, a ta z urzędu wzięła pod uwagę naruszenia przepisów, które – jej zdaniem – oznaczają konieczność unieważnienia całego przetargu (sygn. KIO/UZP 49/08).
Analizując dokumenty, skład orzekający zwrócił uwagę, że inaczej sformułowano warunki udziału w przetargu w ogłoszeniu o nim, a inaczej w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W ogłoszeniu znalazła się informacja o konieczności wykazania się „posiadaniem potencjału kadrowego” i „doświadczenia w realizacji podobnych dostaw”. W specyfikacji zaś wymagania te zostały doprecyzowane. W tym dokumencie mowa jest o konieczności dysponowania co najmniej jednym inżynierem technicznym o specjalizacji w zakresie serwerów klastrowych, posiadającym certyfikat producenta sprzętu oraz o dostarczeniu wcześniej co najmniej trzech klastrów obliczeniowych o łącznej wartości co najmniej 1,2 mln zł. Zdaniem KIO zamawiający wprowadził w ten sposób do specyfikacji nowe, dodatkowe warunki, których nie było w ogłoszeniu.
– Prawo zamówień publicznych nie dopuszcza dokonywania jakichkolwiek zmian w toku wszczętego postępowania, w zakresie warunków udziału w postępowaniu – zaznaczyła w wyroku z 11 lutego przewodnicząca składu orzekającego Ewa Marcjoniak. – Określenie wszystkich warunków, jakie muszą spełniać wykonawcy biorący udział w postępowaniu, powinno nastąpić już w ogłoszeniu, tak aby każdy czytający je wykonawca wiedział, czy udział w danym postępowaniu leży w sferze jego możliwości. Powyższa reguła ma również na celu zagwarantowanie potencjalnym wykonawcom zachowania uczciwej konkurencji od momentu rozpoczęcia postępowania – dodała.