Tego właśnie dnia wchodzi bowiem w życie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293420]ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (DzU nr 227, poz. 1505). [/link]
Zaczną tym samym obowiązywać nowe regulacje dotyczące składu i naboru do służby oraz jej organizacji wewnętrznej. Jej korpus będą tworzyć pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych i wyższych stanowiskach urzędniczych. Co więcej, nie będzie już można posiłkować się państwowym zasobem kadrowym przy obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych, bo w najbliższy wtorek zostanie zlikwidowany.
W związku z włączeniem wybranych wysokich stanowisk administracji państwowej do służby cywilnej nabór na nie będzie dokonywany na podstawie przepisów nowej ustawy o służbie cywilnej. Nabór na stanowiska dyrektorów generalnych oraz dyrektorów departamentów i ich zastępców będzie otwarty i konkurencyjny. Trzeba będzie go wygrać, żeby objąć dyrektorskie stanowisko.
Zmienią się również wymagania dotyczące nowych członków służby. Służba przygotowawcza dla nowicjuszy stanie się regułą. Ułatwione zadanie będą mieli jedynie absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Łatwiej nie będzie jednak bardziej doświadczonym członkom służby. Rozszerzono bowiem katalog osób objętych oceną okresową i od 24 marca oceniani będą również urzędnicy na wyższych stanowiskach.
Zmiany nie ominą samej organizacji służby cywilnej. Przywrócono stanowisko jej szefa jako centralnego organu administracji rządowej. To on będzie odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów nowej ustawy oraz właściwą organizację i zarządzanie służbą. Do jego zadań będzie też należało przedstawianie premierowi, do końca marca każdego roku, sprawozdania o stanie służby cywilnej i o stopniu realizacji jej zadań za rok poprzedni. Pomocą ma mu służyć Rada Służby Cywilnej jako organ opiniodawczo-doradczy. Nie jest to nowa instytucja, bo już wcześniej istniała. Zastąpi ona dotychczasową Radę Służby Publicznej, przejmując zakres i cel jej działania.