Jak liczyć wartość zamówienia

Czy składki płacone przez urząd oraz jednostki organizacyjne gminy sumują się przy obliczaniu progu 14 000 euro, którego przekroczenie oznacza konieczność stosowania procedur przetargowych?

Aktualizacja: 02.06.2009 07:17 Publikacja: 02.06.2009 07:00

Jak liczyć wartość zamówienia

Foto: Fotorzepa, ms Michał Sadowski

Red

Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

[b]Odpowiedź na pytanie zależy zatem od charakteru powiązań danego typu jednostki z gminą. W przypadku szkół (ustawa o systemie oświaty) działają one w formie jednostek budżetowych niesporządzających własnego planu finansowego. W mojej ocenie nie cechują się samodzielnością ani w zakresie uchwalania planu finansowego, ani wydatkowania środków. Z tego powodu poszczególne składki podlegają zsumowaniu na poczet ustalenia wartości przedmiotu zamówienia.[/b]

Zwracam jednak uwagę, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego istotne znaczenie ma ustalenie, iż chodzi o ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Usługa ta oznaczona jest kodem we wspólnym słowniku zamówień o numerze CPV 66512100-3, a tym samym znajduje się na liście zamieszczonej w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Jest to zatem tzw. usługa niepriorytetowa.

Stosownie do znowelizowanego art. 5 pzp w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących:

- terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert,

- wadium,

- obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

- zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz

- innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej, a także przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

[i]Podstawa prawna:

– art. 32 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AC18848ADBDB605B3406ABDCB8B56478?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link][/i]

[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Sądy i trybunały
Sędzia w stanie spoczynku pobiera pensję sędziego. KRS idzie do prokuratury
Prawo w Polsce
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. lekcji religii. Chodzi o oceny
Prawo drogowe
Jakie kary grożą za kierowanie autem bez uprawnień? Trzy scenariusze wydarzeń
Zawody prawnicze
Trzydzieści dni bez urzędówek. Prawnicy szykują protest
Prawo w Polsce
Wybory prezydenckie 2025. Jak zmienić miejsce głosowania przed drugą turą?