Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.
Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.
[b]Odpowiedź na pytanie zależy zatem od charakteru powiązań danego typu jednostki z gminą. W przypadku szkół (ustawa o systemie oświaty) działają one w formie jednostek budżetowych niesporządzających własnego planu finansowego. W mojej ocenie nie cechują się samodzielnością ani w zakresie uchwalania planu finansowego, ani wydatkowania środków. Z tego powodu poszczególne składki podlegają zsumowaniu na poczet ustalenia wartości przedmiotu zamówienia.[/b]
Zwracam jednak uwagę, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego istotne znaczenie ma ustalenie, iż chodzi o ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Usługa ta oznaczona jest kodem we wspólnym słowniku zamówień o numerze CPV 66512100-3, a tym samym znajduje się na liście zamieszczonej w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Jest to zatem tzw. usługa niepriorytetowa.
Stosownie do znowelizowanego art. 5 pzp w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących: