Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak liczyć wartość zamówienia

Czy składki płacone przez urząd oraz jednostki organizacyjne gminy sumują się przy obliczaniu progu 14 000 euro, którego przekroczenie oznacza konieczność stosowania procedur przetargowych?

Aktualizacja: 02.06.2009 07:17 Publikacja: 02.06.2009 07:00

Jak liczyć wartość zamówienia

Foto: Fotorzepa, ms Michał Sadowski

Red

Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

[b]Odpowiedź na pytanie zależy zatem od charakteru powiązań danego typu jednostki z gminą. W przypadku szkół (ustawa o systemie oświaty) działają one w formie jednostek budżetowych niesporządzających własnego planu finansowego. W mojej ocenie nie cechują się samodzielnością ani w zakresie uchwalania planu finansowego, ani wydatkowania środków. Z tego powodu poszczególne składki podlegają zsumowaniu na poczet ustalenia wartości przedmiotu zamówienia.[/b]

Zwracam jednak uwagę, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego istotne znaczenie ma ustalenie, iż chodzi o ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Usługa ta oznaczona jest kodem we wspólnym słowniku zamówień o numerze CPV 66512100-3, a tym samym znajduje się na liście zamieszczonej w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Jest to zatem tzw. usługa niepriorytetowa.

Stosownie do znowelizowanego art. 5 pzp w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących:

Reklama
Reklama

- terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert,

- wadium,

- obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

- zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz

- innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej, a także przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

[i]Podstawa prawna:

Reklama
Reklama

– art. 32 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AC18848ADBDB605B3406ABDCB8B56478?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link][/i]

[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama