Jak liczyć wartość zamówienia

Czy składki płacone przez urząd oraz jednostki organizacyjne gminy sumują się przy obliczaniu progu 14 000 euro, którego przekroczenie oznacza konieczność stosowania procedur przetargowych?

Aktualizacja: 02.06.2009 07:17 Publikacja: 02.06.2009 07:00

Jak liczyć wartość zamówienia

Foto: Fotorzepa, ms Michał Sadowski

Red

Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

[b]Odpowiedź na pytanie zależy zatem od charakteru powiązań danego typu jednostki z gminą. W przypadku szkół (ustawa o systemie oświaty) działają one w formie jednostek budżetowych niesporządzających własnego planu finansowego. W mojej ocenie nie cechują się samodzielnością ani w zakresie uchwalania planu finansowego, ani wydatkowania środków. Z tego powodu poszczególne składki podlegają zsumowaniu na poczet ustalenia wartości przedmiotu zamówienia.[/b]

Zwracam jednak uwagę, że na gruncie przedstawionego stanu faktycznego istotne znaczenie ma ustalenie, iż chodzi o ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Usługa ta oznaczona jest kodem we wspólnym słowniku zamówień o numerze CPV 66512100-3, a tym samym znajduje się na liście zamieszczonej w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Jest to zatem tzw. usługa niepriorytetowa.

Stosownie do znowelizowanego art. 5 pzp w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi zamawiający może nie stosować przepisów ustawy dotyczących:

- terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert,

- wadium,

- obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,

- zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz

- innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej, a także przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

[i]Podstawa prawna:

– art. 32 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AC18848ADBDB605B3406ABDCB8B56478?id=247401]ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link][/i]

[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii Gide Loyrette Nouel[/i]

Stosownie do art. 32 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jednakże stosownie do ustępu 5 omawianego przepisu, jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów