Reklama

Nie każdy może zdobyć zamówienie

Z przetargu na nowe pociągi można wykluczać firmy, które mają doświadczenie jedynie w ich modernizacji

Aktualizacja: 29.07.2009 07:23 Publikacja: 29.07.2009 01:23

Nie każdy może zdobyć zamówienie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta zaś uznała, że zamawiający miał prawo postawić taki warunek w specyfikacji.

– Izba podziela stanowisko zamawiającego, że może ustalać warunki w sposób, który nie musi gwarantować udziału w postępowaniu wszystkim podmiotom działającym w danej branży – zauważył w uzasadnieniu wyroku Emil Kuriata.

Skład orzekający zgodził się z odwołującą się firmą, że [b]zamawiający mógł dopuścić, by wykonawcy sprzedali wcześniej mniej niż sześć pojazdów.

Reklama
Reklama

– Doświadczenie w dostarczaniu nowych zespołów trakcyjnych można by udowodnić nawet przy dostawie dwóch – trzech sztuk[/b] – wyjaśnił przewodniczący.

Ostatecznie jednak KIO nie nakazała zmiany warunku. Uznała bowiem, że jest związana żądaniem spółki, a ta pierwotnie domagała się dopuszczenia do przetargu firm, które mają także doświadczenie w modernizacji, a nie tylko w dostawie nowych pojazdów [b](KIO/UZP 857/09)[/b].

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama