Nie każdy może zdobyć zamówienie

Z przetargu na nowe pociągi można wykluczać firmy, które mają doświadczenie jedynie w ich modernizacji

Aktualizacja: 29.07.2009 07:23 Publikacja: 29.07.2009 01:23

Nie każdy może zdobyć zamówienie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta zaś uznała, że zamawiający miał prawo postawić taki warunek w specyfikacji.

– Izba podziela stanowisko zamawiającego, że może ustalać warunki w sposób, który nie musi gwarantować udziału w postępowaniu wszystkim podmiotom działającym w danej branży – zauważył w uzasadnieniu wyroku Emil Kuriata.

Skład orzekający zgodził się z odwołującą się firmą, że [b]zamawiający mógł dopuścić, by wykonawcy sprzedali wcześniej mniej niż sześć pojazdów.

– Doświadczenie w dostarczaniu nowych zespołów trakcyjnych można by udowodnić nawet przy dostawie dwóch – trzech sztuk[/b] – wyjaśnił przewodniczący.

Ostatecznie jednak KIO nie nakazała zmiany warunku. Uznała bowiem, że jest związana żądaniem spółki, a ta pierwotnie domagała się dopuszczenia do przetargu firm, które mają także doświadczenie w modernizacji, a nie tylko w dostawie nowych pojazdów [b](KIO/UZP 857/09)[/b].

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów