Reklama
Rozwiń
Reklama

Nie każdy może zdobyć zamówienie

Z przetargu na nowe pociągi można wykluczać firmy, które mają doświadczenie jedynie w ich modernizacji

Aktualizacja: 29.07.2009 07:23 Publikacja: 29.07.2009 01:23

Nie każdy może zdobyć zamówienie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta zaś uznała, że zamawiający miał prawo postawić taki warunek w specyfikacji.

– Izba podziela stanowisko zamawiającego, że może ustalać warunki w sposób, który nie musi gwarantować udziału w postępowaniu wszystkim podmiotom działającym w danej branży – zauważył w uzasadnieniu wyroku Emil Kuriata.

Skład orzekający zgodził się z odwołującą się firmą, że [b]zamawiający mógł dopuścić, by wykonawcy sprzedali wcześniej mniej niż sześć pojazdów.

Reklama
Reklama

– Doświadczenie w dostarczaniu nowych zespołów trakcyjnych można by udowodnić nawet przy dostawie dwóch – trzech sztuk[/b] – wyjaśnił przewodniczący.

Ostatecznie jednak KIO nie nakazała zmiany warunku. Uznała bowiem, że jest związana żądaniem spółki, a ta pierwotnie domagała się dopuszczenia do przetargu firm, które mają także doświadczenie w modernizacji, a nie tylko w dostawie nowych pojazdów [b](KIO/UZP 857/09)[/b].

Warszawska Kolej Dojazdowa chce kupić 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W specyfikacji postawiła warunek, że w przetargu mogą wystartować tylko te firmy, które wcześniej dostarczyły co najmniej sześć nowych pojazdów osiągających prędkość co najmniej 80 km/h. Postanowienie to oprotestowała spółka

NEWAG. Chciała, by zamawiający zmienił je i dopuścił możliwość dostawy pięciu zespołów nowych lub zmodernizowanych. Jej przedstawiciele tłumaczyli, że warunek ustalony przez WKD utrudnia dostęp do rynku. A to dlatego, że pojazdy ETZ są kupowane jedynie w ramach zamówień publicznych. Skoro zaś wymaga się od firmy, by ta realizowała wcześniej dostawy nowych pociągów, to nigdy nie będzie w stanie zaistnieć na tym rynku.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama