Niekonstytucyjne trzynastki po macierzyńskim do zmiany

Konieczna jest niezwłoczna nowelizacja przepisu odbierającego prawa do trzynastki mamom po macierzyńskim

Publikacja: 10.07.2012 15:00

Niekonstytucyjne trzynastki po macierzyńskim do zmiany

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

9 lipca 2012 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt: P 59/11) orzekł o niezgodności z konstytucją art. 2 ust. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, Co z tego, skoro przepis ten nie utraci mocy prawnej. Trybunał orzekł jedynie o tym, że artykuł ten jest niezgodny z ustawą zasadniczą w omawianym zakresie i wymaga modyfikacji, tak by zapewniał on realizację normy konstytucyjnej.

Co po wyroku?

Orzeczenia TK mają moc powszechnie obowiązującą oraz są ostateczne. Zasada ostateczności odnosząca się do wszystkich rozstrzygnięć TK, oznacza, iż ani sam Trybunał, ani żaden organ zewnętrzny, nie może uchylić ani zmienić orzeczenia wydanego przez skład orzekający Trybunału (powaga rzeczy osądzonej). Zgodnie z art. 190 ust. 3 konstytucji orzeczenie TK zasadniczo wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak TK może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego, przy czym termin ten nie może przekroczyć 18-stu miesięcy w wypadku ustawy, a gdy chodzi o inny akt normatywny – 12-stu miesięcy. Ustawodawca wprowadził zatem ogólną regułę, w myśl której orzeczenie TK wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, chociaż dopuszczalne jest określenie przez ten organ innego momentu utraty mocy obowiązującej danej regulacji prawnej. Ponieważ niekonstytucyjny w części przepis nie utraci mocy prawnej nawet po publikacji sentencji wyroku TK w Dzienniku Ustaw, to powinien on być niezwłocznie zmieniony, tak by nie było wątpliwości, że mamy korzystające z pełnego urlopu macierzyńskiego będą mogły liczyć na dodatkowe roczne wynagrodzenie. Na uporządkowanie przepisów w tej materii posłowie i senatorowie mają 18 miesięcy – tyle bowiem wynosi maksymalny czas na zmianę niekonstytucyjnego przepisu ustawy.

Na czym polega problem

Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dyskryminuje kobiety na urlopach macierzyńskich, który w przeciwieństwie do urlopu wychowawczego jest przynajmniej w części obligatoryjny (pierwsze 14 tygodni).  Chodzi o to, że ten pierwszy może pozbawić trzynastki, a drugi już nie. Pracownica, która urodziła dwójkę dzieci i przebywała na macierzyńskim 31 tygodni w danym roku, może nie nabyć prawa do 13. pensji, ale ta, która wróciła do pracy po wychowawczym, np. we wrześniu danego roku – już tak. Nawet urodzenie jednego dziecka może pozbawić prawa do dodatkowego wynagrodzenia. Tak się dzieje jeżeli kobieta wykorzysta pełne 22 tygodnie macierzyńskiego, a ponadto będzie jeszcze przez dziewięć tygodni np. na urlopie wypoczynkowym czy zwolnieniu lekarskim. A to dlatego, że ustawa nabycie prawa do trzynastki uzależnia od przepracowania co najmniej sześciu miesięcy. W świetle najnowszych wyroków Sądu Najwyższego, m.in. z 18 października 2011 r. (sygn. I PK 263/10), oznacza to okres efektywnie przepracowany, a zatem nie wystarczy samo pozostawanie w stosunku pracy.

Co prawda resort pracy od 2007 r. konsekwentnie stoi na stanowisku, że okres urlopu macierzyńskiego jest okresem przepracowanym w rozumieniu ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Pracodawcy podkreślają jednak, że dla nich wiążąca jest interpretacja sądu, która wskazuje określoną linię orzeczniczą. Także Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich, widzi "trzynastkowy" problem. Już na początku stycznia wystąpiła do ministra pracy i polityki społecznej z wnioskiem o doprecyzowanie przepisów. Postuluje, aby wprowadzono definicję okresu przepracowanego. Miejmy nadzieję, że po wyroku Trybunału Konstytucyjnego sprawa nabierze stosownego przyspieszenia, tak by na początku przyszłego roku – czyli wtedy gdy będą ustalane i wypłacane trzynastki za 2012 r.- sytuacja prawna mam po macierzyńskich wykorzystanych w 2012 r. była już jasna i klarowna.

Skutki orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego pro futuro

Najczęściej orzeczenie TK wywołuje skutki prawne z chwilą ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Z takimi skutkami ex nunc mamy do czynienia, gdy niekonstytucyjny przepis traci moc prawną z chwila publikacji sentencji wyroku w publikatorze. Utrata mocy obowiązującej aktu normatywnego czy przepisu może mieć jednak skutki na przyszłość pro futuro. Pozwala na wywieranie przez ten akt skutków prawnych przez określony przez TK czas po ogłoszeniu orzeczenia o niekonstytucyjności tego aktu. Jak stwierdził TK art. 190 ust. 3 "nie zawęża swobody Trybunału w określeniu terminu utraty mocy obowiązującej wadliwego przepisu jedynie do sytuacji, gdy rozstrzygnięcie jest wynikiem kontroli abstrakcyjnej, tj. umożliwia wykonywanie przez Trybunał Konstytucyjny omawianej kompetencji także w sprawach zainicjowanych wniesieniem pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej" (wyr. z 27 kwietnia 2005 r., sygn. akt: P 1/05, OTK-A 2005, Nr 4, poz. 42). W tym kontekście warto podkreślić, że TK dopuszcza w przypadku orzeczeń wydanych w sprawach zainicjowanych wniesieniem pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej odstępstwa od zasady głoszącej, że skoro niekonstytucyjny przepis w okresie odroczenia utraty jego mocy nadal obowiązuje, to ma być stosowany. Dla konkretnej sprawy orzeczenia te mogą wchodzić w życie z dniem ogłoszenia. Jest to tzw. przywilej korzyści (zob. wyr. z 24 października 2007 r., SK 7/06, OTK-A 2007, Nr 9, poz. 108, a także: P. Radziewicz, "Przywilej korzyści" jako skutek prawny orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Legislacyjny 2006, Nr 4, s. 9 i n.). W art. 190 ust. 3 nie ma jednak dla niego żadnej podstawy. Nie można jej też znaleźć w innych normach Konstytucji. Praktyka TK budzi więc słusznie zastrzeżenia w nauce prawa [tak: Bogusław Banaszak, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz; Wydawnictwo C.H.Beck 2009].

9 lipca 2012 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt: P 59/11) orzekł o niezgodności z konstytucją art. 2 ust. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, Co z tego, skoro przepis ten nie utraci mocy prawnej. Trybunał orzekł jedynie o tym, że artykuł ten jest niezgodny z ustawą zasadniczą w omawianym zakresie i wymaga modyfikacji, tak by zapewniał on realizację normy konstytucyjnej.

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"