Opisy stanowisk pracy fiskusa są jawne

Opisy stanowisk pracy kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz pracownika od BHP w urzędzie skarbowym są informacją publiczną.

Publikacja: 19.10.2014 14:00

Opisy stanowisk pracy fiskusa są jawne

Foto: www.sxc.hu

Do takiego wniosku doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpatrując sprawę wniosku o dostęp do informacji publicznej.

 

Dokumenty wewnętrzne

 

Organizacja Międzyzakładowa Pracowników Skarbowych Województwa wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego, z wnioskiem o przekazanie w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, danych dotyczących opisów stanowisk pracy kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz pracownika zajmującego się sprawami BHP oraz zakresów obowiązków tych pracowników.

Organ poinformował organizację zwykłym pismem, że w sprawie zachodzą uzasadnione powody przemawiające za odmową ujawnienia zakresu czynności poszczególnych pracowników Urzędu Skarbowego.

Naczelnik wyjaśnił, że zasady opisywania i wartościowania stanowisk pracy, niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej, a także metodologię opisywania i wartościowania tych stanowisk w służbie cywilnej reguluje specjalne zarządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej. Zgodnie z nim opis stanowiska pracy jest dokumentem organizacyjnym zawierającym informacje dotyczące stanowiska pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań, odpowiedzialności i wymaganych kompetencji. Stanowi narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji i może być wykorzystywane w kilku, różnych elementach procesu zarządzani kadrami oraz przy planowaniu rozwoju zawodowego pracownika. Określony poziom umiejętności i kompetencji, niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku, pozwala pracodawcy wybrać szkolenia odpowiednie dla pracownika zajmującego dane stanowisko.

Naczelnik wywodził dalej, że chociaż należy zgodzić się, iż zasady funkcjonowania organów władzy publicznej są sprawą publiczną, a informacje o ich działalności są informacjami publicznymi, to jednak nie mają takiego charakteru dane z zakresu prawa pracy, w tym zakresy czynności, wręczane w momencie nawiązania stosunku pracy, albo już w trakcie jego trwania. Zdaniem naczelnika opisy stanowisk pracy to dokumenty wewnętrzne, nie zawierające danych publicznych i tym samym nie stanowiące informacji publicznej. Mają zatem walor organizacyjny i porządkowy, a pracodawca nie ma obowiązku ich sporządzania.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, zakres zadań wynikających z zajmowanego stanowiska może być konkretyzowany nie tylko przez pisemny zakres czynności, ale również w drodze poleceń pracodawcy sygn. I PK 149/02.

Resort nie robił problemów

Taka odpowiedź nie zaspokoiła ciekawości Organizacji Międzyzakładowej, która postanowiła wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność organu, w zakresie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Skarżąca chciała, by Sąd zobowiązał Urząd Skarbowy do udostępnienia danych dotyczących stanowisk pracy fiskusa, w terminie czternastu dni oraz zasądzenia kosztów postępowania.

Organizacja wyraziła pogląd, że za tym, iż w sprawie mamy do czynienia z informacją publiczną, przemawiają dane otrzymywane od innych organów skarbowych, w tym także Departamentu Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów, nadzorującego urzędy skarbowe oraz z Kancelarii Prezesa Rady, które zostały również dołączone do skargi. Pisma zawierają załączniki w postaci zakresów obowiązków oraz opisów stanowisk pracy tych organów, bez anonimizacji imion i nazwisk osób, których dotyczyły, co jednoznacznie wskazuje, że mamy do czynienia z funkcjonariuszami publicznymi.

Zdaniem skarżącej, co do zasady wgląd w akta osobowe każdego pracownika jest ograniczony. Ona sama nie żąda dostępu do akt osobowych pracowników, a jedynie udostępnienia opisów stanowisk oraz zakresów czynności kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz pracownika zajmującego się sprawami BHP.

W odpowiedzi na skargę fiskus wskazał, że zakres obowiązków i uprawnień wszystkich pracowników zawiera Regulamin organizacyjny Urzędu Skarbowego, dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej, dlatego też organ nie musi udostępniać go na wniosek.

W BIP nie ma wszystkiego

WSA 25 września 2014 roku stwierdził, że skarga jest uzasadniona. Sąd orzekł, że zarówno opisy stanowisk pracy, jak i zakresy czynności kierowników komórek organizacyjnych, głównego księgowego oraz pracownika zajmującego się sprawami BHP w urzędzie skarbowym stanowią informację publiczną. Są to bowiem informacje które przedstawiają jak funkcjonuje, czy też jak zorganizowany jest urząd skarbowy. Natomiast dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej zakresy obowiązków i uprawnień wszystkich pracowników zawarte w Regulaminie organizacyjnym nie zawierają żądanych przez organizację informacji.

Zdaniem Sądu, Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zaś organem władzy publicznej, wykonującym zadania publiczne i na nim spoczywa obowiązek udostępnienia informacji, w przypadku otrzymania takiego żądania (VIII SAB/Wa 27/14).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Do takiego wniosku doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpatrując sprawę wniosku o dostęp do informacji publicznej.

Dokumenty wewnętrzne

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Prawo w Polsce
Wolny piątek po Bożym Ciele? Nikłe szanse na realizację petycji
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego