Czynnik społeczny w projektach PPP

Inwestycje realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wymagają ścisłej współpracy nie tylko podmiotu publicznego z partnerem prywatnym, ale także z podmiotami, na które projekt oddziałuje w sposób bezpośredni lub pośredni. Kooperacja z lokalną społecznością oraz przedstawicielami organów stanowiących ma zasadnicze znaczenie dla jego powodzenia.

Publikacja: 30.07.2019 06:50

Czynnik społeczny w projektach PPP

Foto: Adobe Stock

Podmioty publiczne decydując się na realizację projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego najczęściej w pierwszej kolejności skupiają się na aspektach ekonomiczno-finansowych oraz prawno-organizacyjnych. Jest to oczywiście działanie słuszne, ponieważ konieczne jest uprzednie ustrukturyzowanie projektu PPP w sposób umożliwiający jego realizację w tej formule (a także zapewniający zainteresowanie ze strony sektora prywatnego). Równie istotne jest jednak uzyskanie poparcia projektu ze strony jego interesariuszy – którymi są w szczególności mieszkańcy. Przy braku akceptacji społecznej projektu PPP zarówno przez mieszkańców jak i przedstawicieli organów stanowiących szanse na jego powodzenie znacznie maleją.

Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce

Centrum Obsługi Inwestora w Krakowie

Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń z polskiego, jak i globalnego rynku PPP, rola czynnika społecznego i politycznego w projektach PPP odgrywa niezwykle istotną rolą. Praktyka zna przykłady projektów PPP, których realizacja została wstrzymana lub unicestwiona z powodu braku akceptacji danego projektu PPP przez radnych lub lokalną społeczność.

Przykładowo, w czerwcu br. zamawiający (Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie) unieważnił postępowanie pn.: „Budowa, utrzymanie i zarządzanie obiektem Centrum Obsługi Inwestora w Krakowie w formule PPP" w związku z wystąpieniem istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego wcześniej nie można było przewidzieć (na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy z 29 stycznia 2004 r. –Prawo zamówień publicznych). Niepowodzenie krakowskiego projektu PPP w szczególności wynika ze sprzeciwu mieszkańców wobec wzniesienia budynku Centrum Obsługi Inwestora w zaproponowanej przez miasto lokalizacji. Mieszkańcy swą niechęć do projektu przejawiali od dłuższego czasu, w ich ocenie w miejscu przeznaczonym pierwotnie na budowę Centrum Obsługi Inwestora powstać powinna zabudowa przeznaczona na cele edukacyjne, a nie biurowe.

Budowa drogi w Podkowie Leśnej

Podmioty publiczne powinny weryfikować potrzeby społeczności lokalnej oraz sukcesywnie wraz z wdrażaniem projektu PPP upowszechniać wiedzę na jego temat (z jednoczesnym przybliżeniem uwarunkowań formuły PPP).

Przykładowo, w ramach projektu PPP pn.: „Budowa i przebudowa dróg publicznych zlokalizowanych w Podkowie Leśnej wraz z ich utrzymaniem" czynnik społecznej akceptacji projektu ma – z uwagi na uwarunkowania i specyfikę projektu istotne znaczenie. Z tego powodu w początkowej fazie projektu zorganizowano szkolenie wewnętrzne dla urzędników zaangażowanych w realizację projektu PPP mające na celu przedstawienie organizacyjno-prawnych oraz ekonomiczno-finansowych aspektów formuły PPP, charakterystyki przedsięwzięć PPP w sektorze drogowym, a także perspektyw rozwoju tej formuły w Polsce.

Dodatkowo, na późniejszym etapie postępowania podjęto decyzję o zorganizowaniu spotkania z mieszkańcami, w trakcie którego przedstawiono charakter formuły PPP, jej wady oraz zalety, szczegóły i charakter projektu PPP realizowanego przez Podkowę Leśną, a także przykładową wizualizację efektu realizacji przedmiotowego projektu.

Zagospodarowanie dworca PKP w Sopocie

Jako dobrą praktykę przedstawić można także działanie miasta Sopotu przy realizacji projektu PPP pn.: „Zagospodarowanie terenów dworca PKP w Sopocie oraz sąsiadujących z nimi terenów, z udziałem podmiotów prywatnych" (Dokument pn.: „Projekt hybrydowy współfinansowany ze środków zwrotnych Jessica Zagospodarowanie terenów dworca PKP S.A. w Sopocie oraz sąsiadujących z nimi terenów"). Dla miasta Sopotu włączenie mieszkańców w realizację projektu było bardzo istotne. Przekładało się bowiem na pozytywny odbiór inwestycji przez mieszkańców oraz zwiększoną akceptację dla utrudnień w ruchu spowodowanych prowadzonymi w centrum miasta oraz na dworcu robotami budowlanymi.

Ponadto, miasto Sopot przygotowując się do realizacji projektu PPP przeprowadziło ankietę, której celem było ustalenie preferencji mieszkańców oraz turystów co do potrzeb i oczekiwań w odniesieniu do nowej inwestycji. Oprócz tego, miasto Sopot przeprowadzało konsultacje z mieszkańcami, w ramach których w szczególności zaprezentowano pogram funkcjonalno-użytkowy oraz dwie koncepcje architektoniczne nowych obiektów, organizowano dni otwarte pozwalające zapoznać się z postępami inwestycji, a także spacer z udziałem architektów, podczas którego przedstawiono główne założenia projektu, lokalizacje poszczególnych obiektów, a także ich nowe funkcje.

Ocena efektywności przedsięwzięcia

Wyżej wskazane działania podejmowane przez Podkowę Leśną oraz miasto Sopot pozwalają mieszkańcom uczestniczyć w projekcie od pierwszej fazy jego realizacji do ostatniej, czyli oddania obiektów infrastruktury do użytku. W efekcie zwiększona zostaje społeczna świadomość w zakresie współpracy partnerów prywatnych z podmiotami publicznymi w ramach PPP oraz znacząco zmniejsza się ryzyko sprzeciwu mieszkańców co do wykorzystania formuły PPP.

W świetle powyższych stwierdzeń bardzo istotne jest, aby podmiot publiczny wraz z działaniami prawno-organizacyjnymi pamiętał o odpowiednim przygotowaniu urzędników, przedstawicieli organów stanowiących oraz mieszkańców do wykorzystania formuły PPP. Już w ramach przeprowadzania oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia w formule PPP (art. 3a ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym) podmiot publiczny powinien dokonać identyfikacji podmiotów, na które planowany projekt PPP będzie oddziaływać pośrednio lub bezpośrednio. Następnie, powinien podjąć odpowiednie działania szkoleniowe czy upowszechniające wiedzę wśród zidentyfikowanych grup społecznych.

Należy pamiętać, że sukces projektów realizowanych w formule PPP bardzo często uzależniony jest od społecznej akceptacji, zwłaszcza, gdy planowana inwestycja może wywołać skrajne emocje wśród mieszkańców, chociażby ze względu na lokalizację, przedmiot czy mogące powstać w związku z jej realizacją utrudnienia.

Tomasz Korczyński, adwokat, Managing Counsel, współkierujacy parktyką PPP w warszawskim biurze Dentons

Podmioty publiczne decydując się na realizację projektu w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego najczęściej w pierwszej kolejności skupiają się na aspektach ekonomiczno-finansowych oraz prawno-organizacyjnych. Jest to oczywiście działanie słuszne, ponieważ konieczne jest uprzednie ustrukturyzowanie projektu PPP w sposób umożliwiający jego realizację w tej formule (a także zapewniający zainteresowanie ze strony sektora prywatnego). Równie istotne jest jednak uzyskanie poparcia projektu ze strony jego interesariuszy – którymi są w szczególności mieszkańcy. Przy braku akceptacji społecznej projektu PPP zarówno przez mieszkańców jak i przedstawicieli organów stanowiących szanse na jego powodzenie znacznie maleją.

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"