Czytaj także: Kiedy trzeba wyłączyć urzędnika lub organ z prowadzenia sprawy
Art. 24 § 1 k.p.a. wymienia okoliczności powodujące wyłączenie pracownika z mocy prawa (np. gdy jest stroną w sprawie albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki). Ponadto w art. 24 § 3 k.p.a. przyjęto, że bezpośredni przełożony pracownika ma obowiązek - na jego żądanie lub na żądanie strony albo z urzędu - wyłączyć go od udziału w postępowaniu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności niewymienionych w art. 24 § 1 k.p.a., lecz mogących wywołać wątpliwość co do bezstronności pracownika.
Dla zastosowania tego przepisu wystarczy uprawdopodobnienie istnienia okoliczności mogących wywoływać wątpliwość co do bezstronności, a nie okoliczności powodujących stronniczość. Wystarczy, że z uwagi na konkretną okoliczność nie jest pewne i jasne, czy dana czynność procesowa zostanie wykonana w bezstronny sposób (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 sierpnia 2018 r., sygn. I GSK 144/18, LEX nr 2551655).
W orzecznictwie podkreśla się jednak, że art. 24 k.p.a. odnosi się tylko do pracownika organu i nie ma zastosowana do osoby będącej piastunem organu (np. wójta). Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi np. w wyroku NSA z 7 marca 2013 r. (sygn. I OSK 1186/12, LEX nr 1339577) nie można uznać, aby zwrot „pracownik organu" z art. 24 k.p.a. obejmował także osobę będącą personalną obsadą organu. Piastun organu nie działa bowiem w sprawie jako pracownik organu, ale wykonuje kompetencje przypisane organowi. Te kompetencje nie mogą być bez wyraźnej podstawy prawnej przeniesione na inny organ.
Zgodnie z art. 25 § 1 k.p.a. organ podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych:
Podstawa prawna: art. 24-26 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2096 ze zm.)