Rada Ministrów 14 marca br. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (RIO). Zakłada on wzmocnienie kontrolnej funkcji RIO wobec jednostek samorządu terytorialnego, a także możliwość nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom nadzorczym Prezesa Rady Ministrów wydawanym na wniosek wojewody.
Pierwsze podejście
Pierwszy, rządowy projekt nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych został przygotowany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji w lipcu 2016 roku. Zakładał on istotne wzmocnienie funkcji kontrolnych regionalnych izb obrachunkowych, czego przykładem było rozszerzenie czynności kontrolnych izb o kryterium rzetelności i gospodarności, jak również podporządkowanie instytucji kontrolujących gospodarkę finansową administracji rządowej. Wnioskodawca w uzasadnieniu projektu ustawy powoływał się na konieczność przeprowadzenia zmian w związku z pogłębiającym się niebezpiecznym zjawiskiem zadłużania jednostek samorządu terytorialnego, czego przykładem miała być sytuacja Gminy Ostrowice. Jak wskazano w ocenie skutków regulacji – niekorzystne tendencje związane z sytuacją finansową samorządów, które mają wpływ na kondycję gospodarczą samorządu i państwa, są efektem braku adekwatnych mechanizmów kontrolnych pozwalających na szybką diagnozę sytuacji oraz potencjalnych zagrożeń. Projekt podlegał uzgodnieniom międzyresortowym, a także konsultacjom społecznym. jednak zawarte w nim propozycje rozwiązań oparte jedynie na problemach finansowych jednej gminy wywołały silny sprzeciw korporacji samorządowych. W nadesłanych stanowiskach wszystkie organizacje wyraziły się negatywnie na temat projektowanej zmiany. Zdecydowane stanowisko strony samorządowej doprowadziło do wstrzymania prac nad projektem.
Założenia nowego projektu
Nowa wersja projektu, przyjęta przez Radę Ministrów14 marca 2017 roku przewiduje m.in.:
- poszerzenie działalności kontrolnej izb poprzez objęcie nią osób prawnych, na które pośrednio lub bezpośrednio wywierają wpływ jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności poprzez posiadanie ponad połowy udziałów lub akcji lub głosów wynikających z udziałów albo akcji, sprawowanie nadzoru nad organem zarządzającym, bądź posiadanie prawa do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.
- wprowadzenie rodzajów przeprowadzonych przez izby kontroli wraz z wyjaśnieniem ich charakteru. Na podstawie nowej treści przepisu art. 5a izby przeprowadzają kontrole kompleksowe, problemowe lub doraźne.