Próby zawieszenia corocznego mechanizmu dostosowania wynagrodzeń sędziów do wynagrodzeń innych grup zawodowych prowadzą do faktycznego obniżania wynagrodzeń sędziów, co jest sprzeczne z Zaleceniem Komitetu Ministrów Rady Europy Numer (2010)12 dla Państw Członkowskich dotyczącym sędziów: ich niezawisłości, efektywności i obowiązków (z 17 listopada 2010 r.).
Podzielamy głębokie zaniepokojenie naszych polskich kolegów. Proponowane zmiany są sprzeczne z Polską Konstytucją i mogą spowodować nową falę protestów w polskim wymiarze sprawiedliwości.
Stanowisko Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka z 15 kwietnia 2011 r. wobec koncepcji zamrożenia płac sędziów w 2012 r.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka pragnie niniejszym skierować do Pana Premiera, jako podmiotu sprawującego kontrolę nad finansami publicznymi, wyrazy swojego głębokiego zaniepokojenia wobec koncepcji zamrożenia płac sędziów w 2012 roku. Nasz niepokój wzbudziły informacje o planach wstrzymania w przyszłym roku corocznej waloryzacji wynagrodzeń sędziów, której zasady określone zostały w art. 91 § 1c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.).
Od dnia 1 stycznia 2009 r. w zakresie ustalania wysokości wynagrodzenia sędziowskiego obowiązują zasady wprowadzone ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 459). Ustawa uzależniła wysokość wynagrodzenia od wysokości przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.). System ten zastąpił system oparty na kształtowaniu wysokości wynagrodzeń sędziów w oparciu o kwotę bazową określaną corocznie w ustawie budżetowej. Celem takiego rozwiązania była obiektywizacja ustalania wynagrodzeń sędziowskich i ograniczenie wpływu innych władz na ich wysokość.
Rozwiązanie takie służy realizacji standardu określonego w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP, stosownie do którego sędziom zapewnia się warunki pracy i wynagrodzenie odpowiadające godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków. Niezależność finansowa sędziów i sądownictwa stanowi jedne z instrumentów realizacji podstawowej zasady w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości, a mianowicie zasady niezawisłości sędziowskiej (art. 178 ust. 1 Konstytucji RP). Zasada ta z kolei przekłada się na realizację przez obywateli prawa do sądu i rzetelnej procedury, wyrażonego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Nowelizacja z dnia 20 marca 2009 r. miała być pierwszym krokiem na drodze do dostosowania rozwiązań ustawowych do wymogów z art. 178 ust. 2 Konstytucji RP, tymczasem planowane zmiany stanowią po dwóch latach obowiązywania nowych reguł, krok wstecz na tej drodze.