Jest już gotowy projekt nowego rozporządzenia w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów powszechnych. Zacznie ono obowiązywać 28 marca.
To jeden z ważniejszych dla środowiska aktów wykonawczych do znowelizowanego prawa o ustroju sądów powszechnych, które zacznie obowiązywać już w marcu. Sprawa jest delikatna, bo dotyczy nadzoru, czyli w pewnym sensie kontroli administracyjnej nad działalności sądu.
W nowych przepisach wyróżnia się nadzór wewnętrzny i zewnętrzny. Za pierwszy odpowiadać mają głównie prezesi sądów. Za drugi – minister sprawiedliwości z pomocą sędziów delegowanych do ministerstwa. Zadaniem prezesów sądów apelacyjnych jest koordynacja czynności nadzorczych wykonywanych przez prezesów sądów działających na obszarze apelacji, tak aby ich zadania się nie krzyżowały, lecz uzupełniały.
Wkrótce inaczej też wyglądać będzie wizytacja w sądzie. Treść zawiadomienia o jej przeprowadzeniu musi być bardzo precyzyjna. Chodzi nie tylko o wymienienie wizytowanego sądu czy wydziału, ale i zakres oraz termin wizytacji. Z informacji musi też wynikać, kto zajmie się wizytacją (dane sędziego lub sędziów wizytatorów) i jakie dokumenty przygotować ma poddana kontroli jednostka. Każda wizytacja skończy się protokołem, który najpierw pozna prezes wizytowanego sądu, a potem orzekający w nim sędziowie i referendarze. Każdy z nich ma prawo zgłosić do niego uwagi. Sprawa jest ważna, ponieważ wyniki wizytacji mogą ujawnić np. konieczność podwyższenia kwalifikacji lub umiejętności konkretnego sędziego czy referendarza.
Każdy sędzia będzie mógł odwołać się od oceny wystawionej mu po wizytacji