Marketing obrazu za 450 mln dolarów

W 2017 roku dom aukcyjny Christie’s ogłosił obraz „Zbawiciel świata” największym odkryciem XXI wieku uznając, że jego twórcą jest Leonardo da Vinci. Nie wszyscy podzielają ten pogląd.

Publikacja: 30.05.2021 20:07

Marketing obrazu za 450 mln dolarów

Foto: PAP/EPA

Do naszych czasów przetrwało 15 obrazów mistrza renesansu. Ten jest szesnasty.

„Zbawiciel świata” czyli „Salvator Mundi” to obraz olejny, namalowany na desce o wymiarach ok. 60 na 40 cm. przez Leonarda da Vinci w latach 1506–1513 dla króla Francji Ludwika XII. Dzieło przedstawia Chrystusa z prawą ręką wzniesioną do błogosławieństwa, a w drugiej trzymającego szklaną kulę - symbol świata. Przez 100 lat obraz uznawany był za zaginiony. Jego „znalazcą” został nowojorski marszand Robert Simon. W kwietniu 2005 roku wypatrzył na aukcji w malutkim domu aukcyjnym w Nowym Orleanie ów obraz, choć nie figurował jako dzieło wielkiego włoskiego mistrza, ale późniejsza praca jego ucznia Hollara (W pracowni Leonarda powstało około 20 wersji „Salvator Mundi”).

- Wiedziałem tylko, że to stare dzieło sztuki, które ma potencjał – wspomina marszand, który wylicytował obraz za 1175 dolarów.

Co ciekawe, wcześniej agentka Christie’s oglądając to samo dzieło stwierdziła: „Nie dla mnie”.

Potem obraz został poddany trwającej dwa lata konserwacji, w czasie której nabierano pewności, że to zaginione dzieło Leonarda. W 2009 roku pięciu ekspertów zostało poproszonych o wyrażenie zdania, czy tak rzeczywiście jest. Oprócz Martina Kempa, historyka sztuki z Oxfordu opiniowało jeszcze dwoje Amerykanów i dwoje Włochów.

- Przyznam, że było dość nerwowo – pamięta Martin Kemp.

Tylko on przedstawił jasno swoje stanowisko, pozostali ze swej oceny nie zwierzyli się od razu. Ale, na otwartej w listopadzie 2011 roku wystawie Leonarda w londyńskiej National Gallery, pokazano „Zbawiciela świata”. To była nobilitacja i wskazanie autorstwa genialnego malarza. Mimo takiej rekomendacji wciąż nie było chętnego na kupno obrazu. Zdecydował się dopiero rosyjski miliarder Dimitrij Rybołowlew, ale to całkiem osobna i równie ciekawa opowieść.

Były też i są nadal wyraźne głosy sceptyków – i to uznanych zawodowców, choćby Matthew Landrusa, historyka sztuki z Oxfordu. Po raz kolejny obraz był szczegółowo badany przy użyciu najnowocześniejszych metod, przez ekspertów w Luwrze. W efekcie uznano, że Leonardo był tylko jednym z autorów „Salwator Mundi”. Ostatecznie obrazu nie eksponowano na wystawie Leonarda w Luwrze, którą obejrzało milion widzów - dwa razy więcej niż w Londynie. A było to już po jego rekordowym zakupie - w 2017 roku licytacja „Salvator Mundi” w Christie’s zaczęła się od 240 mln dolarów i skończyła na milionach 400 plus 50 milionów opłat. Dodać trzeba, że obraz został wystawiony na sprzedaż na aukcji sztuki współczesnej, a nie dawnej. Specjalista zauważa, że sztukę dawną znacznie częściej kupują ludzie znający się na rzeczy… Fakt faktem – to była najwyższa cena za obraz, jaką kiedykolwiek osiągnięto na aukcji.

Pasjonujący dokument pokazujący rynek sztuki, mechanizmy nim rządzące, kreślący interesujące portrety psychologiczne zaangażowanych w niego ludzi, a także kulisy – zrealizował Antoine Vitkine. Zainteresuje nie tylko miłośników sztuki.

Film „Zbawiciel na sprzedaż” można oglądać na vod.mdag.pl.

Do naszych czasów przetrwało 15 obrazów mistrza renesansu. Ten jest szesnasty.

„Zbawiciel świata” czyli „Salvator Mundi” to obraz olejny, namalowany na desce o wymiarach ok. 60 na 40 cm. przez Leonarda da Vinci w latach 1506–1513 dla króla Francji Ludwika XII. Dzieło przedstawia Chrystusa z prawą ręką wzniesioną do błogosławieństwa, a w drugiej trzymającego szklaną kulę - symbol świata. Przez 100 lat obraz uznawany był za zaginiony. Jego „znalazcą” został nowojorski marszand Robert Simon. W kwietniu 2005 roku wypatrzył na aukcji w malutkim domu aukcyjnym w Nowym Orleanie ów obraz, choć nie figurował jako dzieło wielkiego włoskiego mistrza, ale późniejsza praca jego ucznia Hollara (W pracowni Leonarda powstało około 20 wersji „Salvator Mundi”).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO