Maść na ponurą mordę

Dorota Podlaska to artystka szczególna. Jej sztuka polega na rozdawaniu serdeczności, ciepła, uśmiechu. Pod różnymi postaciami. Nawet jak z czegoś kpi, robi to jowialnie, bez jadu.

Publikacja: 23.04.2009 16:58

Maść na ponurą mordę

Foto: Fotorzepa

W instalacji „Prosto, za garniturami w prawo” przywołuje aurę targowiska na Stadionie Dziecięciolecia. Czym było? Samorodkiem, wykwitem ustrojowej transformacji, handlową wolnoamerykanką, przepychanką i szansą dla ludzi z różnych stron świata. Targ istniał ponad dziesięć lat i nie cieszył się dobrą renomą. Mówiono: siedlisko przemytu, przestępstw i brudu. Ale klientom te mankamenty nie przeszkadzały. Bo tego typu miejsca istniały jak świat światem i z pewnością żadna administracja ich nie zlikwiduje.

Rejestracja wideo powstała rok temu na działającym pod gołym niebem stadionie Jarmarku Europa. Dodajmy, że Podlaska mieszka nieopodal, na Pradze, więc zna i czuje te klimaty. Nie chodzi jej więc o egzotykę miejsca. Pokaz w Kordegardzie dotyczy przesądów, wiary w uniwersalne środki, w legendarną maść na szczury. Średniowiecze dawno minęło, a my nadal poddajemy się czarowi uniwersalnych specyfików. Jesteśmy naiwni, podatni na psychomanipulację czy głupi? A może to mylą się mędrcy i racjonaliści – nie należy wierzyć w szkiełko?

W projekcie „Prosto, za garniturami…” Podlaska dokonuje zabiegu rodem z modnych niegdyś reportaży – przeżywa temat na własnej skórze.

Prezentuje film ze sobą w roli głównej. Wybrała się na Stadion Dziesięciolecia jako handlarka. Krąży w tłumie między budami, targając koślawy wózek-stragan z dziwacznym towarem. Oferuje mikstury na szczęście, urodę, powodzenie. Przebojem wśród maści i nalewek jest „Balsam na zaciętą twarz”. To mazidło powodujące, że na obliczu stosującej je osoby pojawia się pogoda. Cena niewygórowana – za pudełeczko wielkości pasty do butów jedyne 4 zł. Ktoś kupuje, ktoś inny pyta – a może ma środek na zamążpójście? Bo przyjaciółka siostry chciałaby się wydać…

Na oko widać, że to zgryw. Jednak właściciele budek na stadionie traktują jej panacea zupełnie serio. Bo to ludzie z tych stron świata, gdzie szamanizm nadal obowiązuje – choć elektronika stoi na najwyższym poziomie.

Z jakim skutkiem artystce udaje się zhandlować towar, co do którego nie ma wątpliwości, że to mistyfikacja? Proszę zobaczyć. Rezultaty pouczające.

[i]Dorota Podlaska „Prosto, za garniturami w prawo”, Galeria Kordegarda, Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, wystawa czynna do 3.05[/i]

W instalacji „Prosto, za garniturami w prawo” przywołuje aurę targowiska na Stadionie Dziecięciolecia. Czym było? Samorodkiem, wykwitem ustrojowej transformacji, handlową wolnoamerykanką, przepychanką i szansą dla ludzi z różnych stron świata. Targ istniał ponad dziesięć lat i nie cieszył się dobrą renomą. Mówiono: siedlisko przemytu, przestępstw i brudu. Ale klientom te mankamenty nie przeszkadzały. Bo tego typu miejsca istniały jak świat światem i z pewnością żadna administracja ich nie zlikwiduje.

Pozostało 80% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl