Rola biustu w komercji

Zadrukowany papier przyczynił się do ukształtowania płci pięknej duchowo, intelektualnie oraz cieleśnie. Kto wątpi, niech wybierze się na wystawę w wilanowskim Muzeum Plakatu. Na nowej ekspozycji tego muzeum zobaczymy ok. 200 prac z kolekcji Michała Poniża.

Publikacja: 21.09.2009 01:34

Między końcem XIX wieku a współczesnością – a ekspozycja w Muzeum Plakatu obejmuje ten właśnie okres

Między końcem XIX wieku a współczesnością – a ekspozycja w Muzeum Plakatu obejmuje ten właśnie okres – w kobiecie zmieniło się wszystko, od sylwetki poczynając, na stylu życia kończąc

Foto: Muzeum Plakatu w Wilanowie

Między końcem XIX wieku a współczesnością – a pokaz obejmuje ten właśnie okres – w kobiecie zmieniło się wszystko, od sylwetki poczynając, na stylu życia kończąc.

Większość sądzi, że królem belle epoque był Henri Toulouse-Lautrec, błyskotliwy portrecista gwiazd paryskich kabaretów. Ale nie – arystokratyczny potomek żył zbyt krótko i reprezentował zbyt wyrafinowany smak, aby zadowolić powszechne upodobania. Natomiast Jules Chéret, dziecko ubogich rzemieślników, osiągnął piękny wiek 96 lat (zmarł w 1932 roku). I to jego okrzyknięto ojcem współczesnego posteru. Równie dobrze można by go mianować ojcem setek cycatych córek, które z równym sukcesem reklamowały czekoladę, jak paliwo. Nic bowiem tak dobrze nie służy komercji, jak obfita pierś i szelmowski uśmiech.

Z kolei Alphons Mucha wykreował ideał secesyjnej damy. Na jego plakatach kobieta wiła się jak otaczająca ją roślinność, z którą splatały się jej bujne loki. W międzywojniu miejsce delikatnej kobiety-pnącza zajęła wyzywająco umalowana chłopczyca.

Natomiast Związek Radziecki lansował babę jak piec z żelaznym umięśnieniem, zdolną podjąć się profesji zastrzeżonych do tej pory wyłącznie dla mężczyzn.

Ten typ pojawia się u Kazimierza Malewicza – w syntetycznej, zgeometryzowanej wersji, a także u Wojciecha Fangora (w latach 50. XX wieku wziętego plakacisty), piewcy socrealistycznej urody.

W złotym okresie polskiej szkoły plakatu niemal każdy twórca wypracował własny wzorzec kobiecej klasy. Lalkowate panny Wiktora Sadowskiego, szykowne dziewczyny Waldemara Świerzego, monstra Franciszka Starowieyskiego… I wszystkie spopularyzowane za sprawą druku.

[i]„…i druk stworzył kobietę”, Muzeum Plakatu, Wilanów, ul. Kostki Potockiego 10/16, wystawa czynna od piątku (18.09) do poniedziałku (30.11).[/i]

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl