Wizualizacja pracy Marcina Chlandy, młodego krakowskiego scenografa, obejmuje całość – zrealizowanej aktualnie tylko w części – czasowej interwencji współczesnego twórcy w ekspozycję w Domu Jana Matejki.
W klatce schodowej dominującym fragmentem instalacji jest „wyrastający” z elementów warsztatu używanych przez artystę błękitny słup świetlny, niczym błękitna struga farby rozbryzgujący się o taflę świetlika, a może odwrotnie, spływający i zastygający na podłodze w amorficznej formie, ukształtowanej z pozostałości warsztatu malarza. Nieoczekiwanie na poziomie ostatniej kondygnacji ukazują się wewnątrz niej zatopione fragmenty obrazów mistrza Matejki, które odbijają się w potrzaskanych wokół ułomkach luster wraz z wizerunkami widzów.
Błękitna struga prowadzi dalej do przestrzeni dwóch sal trzeciego piętra, w których bierze swój ideowy początek (dzisiaj możemy je zaprezentować wyłącznie w wirtualnej formie). Marcin Chlanda wprowadza w świat obrazów Jana Matejki uchwyconych fragmentarycznie, zwracając uwagę na rzadko eksponowane detale. Wykorzystuje też powszechnie kojarzone z kolekcją artysty przechowywaną w jego domu oryginalne rekwizyty. Na koniec wprowadza nas do sekretnego, najbardziej intymnego gabinetu przypominającego łaziebny pokój. Stając w drzwiach tego pomieszczenia, zobaczymy ściany wypełnione wizerunkami ludzi z obrazów Matejki, którzy bacznie nas obserwują. Pod wielkim lustrem, w którym odbija się mistrz ze słynnego autoportretu w fotelu i nieoczekiwanie my sami, umieszczona jest umywalka napełniająca się po brzegi sączącą się z wolna strugą – znanej nam już – błękitnej farby.
[ramka][srodtytul]Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie[/srodtytul]
ul. Floriańska 41, Kraków