Stała ekspozycja prac jednej z najbardziej zasłużonych w kulturze polskich artystek to projekt stworzony z myślą o staraniach Warszawy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Na realizację czeka od lat. Problemem było miejsce, a następnie sposób ekspozycji monumentalnych rzeźb przedstawiających czterech rycerzy. Po wielu wpadkach na początku sierpnia udało się znaleźć nową, odpowiadającą obu stronom, lokalizację – skwer u zbiegu Wybrzeża Gdańskiego i ul. Sanguszki. Ale umowy z artystką wciąż nie podpisano.
– Wszystko jest już pewne, choć daty jeszcze nie podam – mówi Ewa Czeszejko-Sochacka, pełnomocnik prezydenta ds. ESK 2016, która prowadzi negocjacje z artystką. – Właśnie spotkałyśmy się po urlopie artystki. Udało się nam ustalić szczegóły techniczne dotyczące m.in. miejsca składowania powstających właśnie rzeźb – mówi i podtrzymuje deklaracje, że park powstanie do końca roku.
Nie ma za to szczegółów dotyczących kosztów. Tymczasem – jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy – ratusz zmniejszył kwotę przeznaczoną na tę inwestycję. Budżet sięgający 1,5 – 1,6 mln zł został uszczuplony o ponad 1/3.
Zmniejszone będzie honorarium artystki, ale przede wszystkim koszt przygotowania terenu pod park. Zamiast rozpisywać przetarg odpowiedzialny za inwestycję, Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, dla którego ratusz wcześniej zarezerwował ok. 500 tys. zł, ogłosi postępowanie z wolnej ręki. A jest to możliwe tylko dla zleceń, których wartość nie przekracza 14 tys. euro (ok. 56 tys. zł). Czyli przygotowanie terenu będzie kosztowało dziesięć razy mniej niż pierwotnie zakładano.
Przy tym zmiana formuły ułatwi miastu wywiązanie się z planu stworzenia parku do końca roku – w porównaniu do przetargu procedury nie są skomplikowane. A SZRM jest już do nich przygotowany.