W poszukiwaniu rozkoszy czystego piękna

Podczas gdy najmłodsza sztuka wychodzi dziś na ulicę, społecznie się angażuje, krytykuje zastany świat i próbuje go zmienić, większość z nas na ogół nadal hołduje upodobaniom do „prywatnego" piękna: pięknego obrazu, przedmiotu, pięknego stroju, mebla czy mieszkania.

Publikacja: 04.08.2011 18:10

Albert Moore, „Środek lata" („Midsummer"), 1887 © Russell-Cotes Art Gallery, Bournemouth

Albert Moore, „Środek lata" („Midsummer"), 1887 © Russell-Cotes Art Gallery, Bournemouth

Foto: Art&Business

Red

Andrzej Maria Borkowski

Spór pomiędzy oczekiwaniami wobec sztuki trwa. Z jednej strony żąda się od niej społecznego zaangażowania i użyteczności, etycznych i wychowawczych walorów, z drugiej podkreśla potrzebę czystego piękna, sztuki dla sztuki – ideałów wyrosłych z pragnienia delektowania się zmysłowym urokiem faktur i materiałów, barw, rytmów i kształtów. Korzenie tego sporu między moralizującą a niedbającą o morały sztuką sięgają połowy XIX wieku.

Art&Business na Facebooku

To wówczas wyrastająca z romantyzmu artystyczna bohema, kultywująca indywidualność i wolność osoby, zaczęła negatywnie oceniać ciężki sentymentalizm i wychowawcze aspiracje oficjalnej salonowej sztuki. W tym samym czasie w Anglii pierwsza Powszechna Wystawa 1851 roku dała powód do krytyki jakości i estetycznych walorów tandetnych, przemysłowo produkowanych mebli i codziennych przedmiotów. Wśród elit rodziła się tęsknota za przedmiotem rzadkim i niepowtarzalnym, wyrażającym unikatową indywidualność osoby – artysty bądź kolekcjonera, konesera wyszukanego smaku oraz życia wypełnionego sztuką z dala od tłumów.

Dzieckiem tamtych czasów jest powstałe w Londynie South Kensington Museum – dzisiejsze Victoria&Albert – gromadzące „piękne przedmioty" wszystkich epok. Tej wiosny można tu oglądać specjalną wystawę – „Kult piękna" – poświęconą „The Aesthetic Movement" – kluczowemu dla Wysp Brytyjskich nurtowi wiktoriańskiego estetyzmu, celebrującego najwyżej cenioną przezeń wartość: piękno we wszystkim – w sztuce, rzemiośle, wystrojach wnętrz i architekturze. Zgromadzone na wystawie eksponaty, wśród których, obok wielu obrazów, oglądamy też meble, ceramikę, biżuterię, ubiory oraz projekty domów i wnętrz, uporządkowano chronologicznie. Uszeregowane są od początków ruchu na przełomie lat 1850–1860 aż po rok 1900, kiedy jego idee szeroko już akceptowane, przetworzone w nowe, stały się częścią bardziej demokratycznego programu sztuki art nouveau.

Andrzej Maria Borkowski

Spór pomiędzy oczekiwaniami wobec sztuki trwa. Z jednej strony żąda się od niej społecznego zaangażowania i użyteczności, etycznych i wychowawczych walorów, z drugiej podkreśla potrzebę czystego piękna, sztuki dla sztuki – ideałów wyrosłych z pragnienia delektowania się zmysłowym urokiem faktur i materiałów, barw, rytmów i kształtów. Korzenie tego sporu między moralizującą a niedbającą o morały sztuką sięgają połowy XIX wieku.

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu