Grunwald jest większy

Już nie 42 metry kwadratowe powierzchni, ale o 0,7 więcej liczy historyczne dzieło Jana Matejki. Inny jest też jego kształt. Trapez zastąpiła pierwotna forma, czyli prostokąt.

Publikacja: 29.10.2011 19:18

Odrestaurowany obraz Matejki będzie można oglądać w maju przyszłego roku

Odrestaurowany obraz Matejki będzie można oglądać w maju przyszłego roku

Foto: Rzeczpospolita, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Skąd te zmiany? Są efektem gruntownej konserwacji, której poddawana jest „Bitwa pod Grunwaldem". Nasączenie specjalistycznymi substancjami sprawiło, że płótno odzyskało dawną sprężystość.

Skurczone pod wpływem wysuszenia, a wcześniej narażone na wilgoć i mechaniczne uszkodzenia – m.in. gdy zrolowane ukrywano przed Niemcami – mogło przybrać dawny kształt.

Wczoraj w Muzeum Narodowym opowiedziano, na czym polegały dotychczasowe zabiegi. Konserwacja „Bitwy..."  zaczęła się w czerwcu ubiegłego roku. Ze względu na dużą powierzchnię oraz stan dzieła obraz rozłożono na podłodze Sali Matejkowskiej, w której było eksponowane. Skonstruowano specjalne, przesuwane tuż nad jego powierzchnią platformy.

Ubrani na biało konserwatorzy pracują na nich, głównie leżąc na brzuchu. W takiej pozycji, najpierw przez siedem miesięcy usuwali z podobrazia wzmacniający je dublaż (płótno podklejane pod oryginalny obraz)  oraz masę woskowo-żywiczną, którą był przyklejony. Później, przez dwa miesiące, oryginalne płótno wzmacniali, nasączając je specjalnym roztworem, a po jego odparowaniu kleili rozdarcia i uzupełniali ubytki.

Sprowadzony z Francji  nowy dublaż został już przymocowany za pomocą elastycznych spoiw akrylowych. Gdy wysechł, przy użyciu gigantycznego wałka, obraz odwrócono.

I dyrektor Agnieszka Morawińska mogła ogłosić rozpoczęcie drugiego etapu prac.

Konserwatorzy uzbrojeni w miniaturowe narzędzia pochylą się teraz nad tzw. licem malarskim. Usuną efekty wcześniejszych konserwacji, czyli wtórne werniksy, retusze i kit wypełniający ubytki, później wyretuszują dzieło na nowo i położą werniks.

Publiczność zobaczy obraz na jubileusz 150-lecia MNW w maju 2012 r.

Skąd te zmiany? Są efektem gruntownej konserwacji, której poddawana jest „Bitwa pod Grunwaldem". Nasączenie specjalistycznymi substancjami sprawiło, że płótno odzyskało dawną sprężystość.

Skurczone pod wpływem wysuszenia, a wcześniej narażone na wilgoć i mechaniczne uszkodzenia – m.in. gdy zrolowane ukrywano przed Niemcami – mogło przybrać dawny kształt.

Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce