W labiryncie Stasysa

Stasys Eidrigevičius na najnowszej wystawie w warszawskiej galerii MiTo nie pokazuje pasteli, rysunków, czy fotografii, lecz intrygującą instalację, przypominającą labirynt.

Aktualizacja: 16.11.2013 12:54 Publikacja: 16.11.2013 12:32

Stasys w Galerii MiTo

Stasys w Galerii MiTo

Foto: Archiwum autora, Monika Kuc MK Monika Kuc

MiTo  jest równocześnie galerią, księgarnią i kawiarnią. Artysta zdecydował, że do ruchliwej, wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej nie pasuje typowa galeryjna ekspozycja. Wystrój wnętrza podsunął mu inne rozwiązanie. Białe ściany w MiTo przypominają wielkie arkusze papieru, a zarazem rytmicznie wkomponowane  w nie metalowe otwory tworzą geometryczną kompozycję, którą artysta postanowił w swojej instalacji wykorzystać i uwypuklić, łącząc zaznaczone punkty kolorowymi liniami. Nie rysował ich jednak ołówkiem, pastelami, czy farbą, tylko rozpiął  na ścianach wielobarwne sznurki, jakby to była mityczna nić Ariadny. Tak powstała labiryntowa struktura, przetykana malarskimi pędzlami, wetkniętymi w otwory i uzupełniona  dwiema maskami, symbolizująca poszukującego drogi w tym labiryncie człowieka.

- W mojej sztuce działania z linią zawsze były ważne. Pojawiały się w Rymie, Wilnie, Warszawie - mówi „Rz" artysta. Linia to moja specjalność Ale takiej, jak w galerii MiTo jeszcze nie miałem. Z tej wystawy już rodzi się cykl moich następnych prac - monotypii z odbitą linią sznura na białym papierze.

Dodajmy, że wcześniejsze „rysowane" w przestrzeni akcje artysty polegały przeważnie na tworzeniu „na żywo"  obrazu na papierze, ścianach lub podłodze galerii

Wystawa w galerii MiTo ma tytuł „Gdzie jest Stasys?", które można różnie interpretować.

Kurator pokazu Sewer Szymon w dopełniającym pokaz-manifeście prowokacyjnie pisze o Stasysie:

„Schwycony w potrzask własnej legendy, zawłaszczony przez swój wyrazisty styl i swoją niepowtarzalną ekspresję, tyleż rozpoznawalny, co anonimowy (bo wielkie dzieła tak często usuwają w cień swojego autora), aż wreszcie zbyt przewidywalny, by mógł Was jeszcze czymś zaskoczyć, jak robił to subtelnie i wyzywająco zarazem przez ostatnie 40 lat. Taki los – jak wiadomo – czeka każdego wielkiego twórcę, który za życia zdążył trafić do kanonu, wcześniej „niszowy" teraz będzie „kultowy", zrazu „awangardowy" teraz już tylko „klasyczny"..."

Tekst sugeruje, że artysta musi walczyć dziś z własną legendą i nieustanie sprawdzać, na ile jest obecny w sztuce współczesnej.

Osobiście myślę, że obecność Stasysa Eidrigevičiusa w sztuce jest niekwestionowana, choć jego artystyczna indywidualność nie poddaje się łatwemu zaszufladkowaniu. Stasys nie przestaje być wciąż artystą poszukującym i widocznym w wielu miejscach. Tylko w ciągu ostatniego pół roku miał wystawy we Włoszech, Francji, Finlandii i w Polsce. Kampania outdoorowa Wileńskiego Festiwalu Książki z plakatem Stasysa zdobyła brązowy medal na Cannes Lions International Advertising. A  teraz artysta uczestniczy w obradach jury na triennale ilustracji w Tallinie.

Monika Kuc

MiTo  jest równocześnie galerią, księgarnią i kawiarnią. Artysta zdecydował, że do ruchliwej, wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej nie pasuje typowa galeryjna ekspozycja. Wystrój wnętrza podsunął mu inne rozwiązanie. Białe ściany w MiTo przypominają wielkie arkusze papieru, a zarazem rytmicznie wkomponowane  w nie metalowe otwory tworzą geometryczną kompozycję, którą artysta postanowił w swojej instalacji wykorzystać i uwypuklić, łącząc zaznaczone punkty kolorowymi liniami. Nie rysował ich jednak ołówkiem, pastelami, czy farbą, tylko rozpiął  na ścianach wielobarwne sznurki, jakby to była mityczna nić Ariadny. Tak powstała labiryntowa struktura, przetykana malarskimi pędzlami, wetkniętymi w otwory i uzupełniona  dwiema maskami, symbolizująca poszukującego drogi w tym labiryncie człowieka.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl