Początek pokazu w Zachęcie odwołuje się do emocji narodowo-patriotycznych. Wyzwala je dokumentalny film o uroczystościach pogrzebowych marszałka Józefa Piłsudskiego w maju 1935 roku. Przypomina, jak wieziono jego trumnę specjalnym pociągiem z Warszawy do Krakowa i ceremonię pożegnalną na Wawelu w atmosferze narodowej żałoby.
Józef Piłsudski spoczął w krypcie na Wawelu, a nad jej wejściem dwa lata później stanął zaprojektowany przez Szyszko-Bohusza kamienny baldachim – monument symbolicznie manifestujący kult zwycięskiego wodza, który doprowadził do odzyskania niepodległości i zjednoczenia ziem polskie . Do wykonania użyto m.in. cokołu pomnika Bismarcka z Poznania, przetopionych austriackich armat oraz kolumn z warszawskiej cerkwi Aleksandra Newskiego. W Warszawie oglądamy zdjęcie pomnika, a w Wenecji jego replikę w skali 1:1.
Ekspozycja „Monument" przypomina, że Szyszko-Bohusz był w latach 1914-1916 legionistą Józefa Piłsudskiego, a po wyzwoleniu stał się głównym budowniczym odrodzonego państwa. Sprawował wiele prestiżowych stanowisk. Był rektorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1924?1929) i członkiem komitetu nadzorującego budowę Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie w 1925 roku. Od 1929 pracował jako konserwator w Ministerstwie Robót Publicznych, sprawował opiekę nad najważniejszymi historycznymi budynkami w stolicy (prowadził m.in. przebudowę Zamku Królewskiego). W Częstochowie jego dziełem jest neobarokowy Wieczernik na Jasnej Górze i modernistyczny budynek poczty. W Wiśle wzniósł Zamek Prezydenta RP, a w Żegiestowie Dom Zdrojowy w stylu radykalnego modernizmu.
Był jednak przede wszystkim architektem bardzo silnie związanym z Krakowem. Już w 1916 roku powierzono mu prace konserwatorskie i odbudowę zamku na Wawelu. Do zrealizowanych krakowskich ikonicznych dzieł Szyszko- Bohusza należą m.in.: monumentalny gmach PKO, Dom Towarzystwa Ubezpieczeń „Feniks", Dom Pracowników Pocztowej Kasy Oszczędności, Dom im. Józefa Piłsudskiego.