Wystawa Inez Krupińskiej zaskakuje intrygującymi obrazami

Inez Krupińska, znana jako autorka tkanin czy scenografii, na nowej wystawie zaskakuje intrygującymi obrazami

Publikacja: 20.12.2010 23:59

Pająki w Galerii Autograf

Pająki w Galerii Autograf

Foto: Archiwum

Popularność zdobyła scenografią do spektaklu „Tygryski” w stołecznym Teatrze Lalka. Z kolorowych tkanin wyczarowała egzotyczny świat. Uszyte zwierzęta, motyle, owady, a nawet kwiaty i trawy tworzyły baśniową przestrzeń, w której dzieci czuły się bezpiecznie.

Inez Krupińska ma niezwykły dar ożywiania wyobraźni poprzez wzrok i dotyk, co zapowiadała już jej dyplomowa praca w warszawskiej ASP w 1993 roku – „gobelinowe” portrety postaci z Tarota, przypominające miękkie rzeźby, a jednocześnie drapieżne charaktery.

Głośna stała się jej seria aniołów szytych z lnianego, surowego płótna, o skrzydłach jak poduszki. Miały przyjazne twarze zwykłych ludzi, a jednocześnie przez niebywałą fantazyjność strojów były istotami z nieziemskich sfer.

Potrafi kreować odmienne nastroje, czego dowodem także jej najnowsza wystawa w warszawskiej Galerii Autograf. Ekspresyjna w formie, mimo stłumionej kolorystyki, ze starannie zaaranżowaną przestrzenią.

Salę wypełniają oryginalne meble zaprojektowane przez Inez Krupińską. Designerskie, czy raczej scenograficzne, półki i stoliki wyglądają jak pnie drzew przeniesione wprost z lasu.

– Meble – tłumaczy Inez Krupińska – są pretekstem do pokazania drewna – jego struktury i piękna – kontynuacją moich wcześniejszych prac. To właściwie rodzaj rzeźb, a zarazem unikatowych mebli.

Spomiędzy „drzew” nieoczekiwanie wyłaniają się przeskalowane sztuczne czarne pająki i inne podejrzane owady. Tworzą scenerię jak z filmu grozy, a ściany zapełniają tajemnicze obrazy. Abstrakcyjne, oddające klimaty nastrojów i przeżyć, są zatem rodzajem wewnętrznych pejzaży.

W jednym z obrazów farbę zastępuje metal z refleksami światła na powierzchni i mroczną rysą pośrodku. Artystka stosuje eksperymentalne techniki i tworzy wieloznaczne prace, przywodzące na myśl zmienność natury i nieustanne przeobrażenia ludzkiego życia.

[i]Wystawa czynna do 6 stycznia[/i]

Popularność zdobyła scenografią do spektaklu „Tygryski” w stołecznym Teatrze Lalka. Z kolorowych tkanin wyczarowała egzotyczny świat. Uszyte zwierzęta, motyle, owady, a nawet kwiaty i trawy tworzyły baśniową przestrzeń, w której dzieci czuły się bezpiecznie.

Inez Krupińska ma niezwykły dar ożywiania wyobraźni poprzez wzrok i dotyk, co zapowiadała już jej dyplomowa praca w warszawskiej ASP w 1993 roku – „gobelinowe” portrety postaci z Tarota, przypominające miękkie rzeźby, a jednocześnie drapieżne charaktery.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl