Wiktor Dyndo o Wschodzie

Na plakacie informującym o wystawie w Bocheńska Gallery widzimy dwie wierze przyozdobione w czarno-biały wzór z arafatki

Aktualizacja: 07.09.2011 16:46 Publikacja: 06.09.2011 13:40

Wiktor Dyndo bez tytulu, 51 x 44 cm olej na plotnie, 2011

Wiktor Dyndo bez tytulu, 51 x 44 cm olej na plotnie, 2011

Foto: Bochenska Gallery

"A lato było piękne tego roku... 11 września 2001" - taki jest tytuł ekspozycji, którą w warszawskim Centrum Kulturalne Koneser można oglądać do 21 września. Inspiracją dla prezentowanej kolekcji były między innymi doniesienia telewizji Al-Dżazira. Wśród prac pojawia się jej logo. - Zauważyłem, że terroryzm najbardziej uderza w muzułmanów, w ludzi, którzy żyją na Bliskim Wschodzie - mówi Wiktor Dyndo.

W swojej sztuce Wiktor Dyndo pozornie pokazuje nam Wschód, jaki znamy:  zamachy bombowe, permanentna wojna z terroryzmem, wszechobecny motyw arafatki, ornamentyka muzułmańska. Jego prace nasuwają skojarzenia z orientalizmem, nurtem w kulturze europejskiej, który rozwijał się wraz z epoką nowoczesną, a swoje apogeum przeżywał w końcu XIX wieku. Skojarzenie to jest słuszne, acz mylnym byłoby określenie Dyndo jako kontynuatora orientalizmu.

Zobacz galerię zdjęć

Zestawiając prace dziewiętnastowiecznych orientalistów z płótnami Dyndo od razu dostrzegamy ich przeciwstawną wymowę. O ile Wschód w dawnym malarstwie przeważnie jawi się jako starożytna Arbia Felix, o tyle w dzisiejszych obrazach Dyndo widzimy przede wszystkim obraz zagrożenia i obcości. Możnaby stwierdzić, że po 11 Września świat uległ przemianie i dziś mamy do czynienia z osławioną wojną cywilizacji, którą Dyndo jako malarz Wschodu przedstawia. Byłby to jednak trop mylny.

www.bochenskagallery.pl

Zasadna różnica między dawnymi orientalistami a sztuką Wiktora Dyndo tkwi w samej istocie obrazu. Orientaliści udawali się na Wschód, odtwarzali fascynujące ich, egzotyczne fragmenty tamtejszego świata, poddawali je estetyzacji i tworzyli z nich spójną wyidealizowaną narrację o odległej krainie szczęśliwości. Ich dzieła tworzyły obraz Wschodu w odbiorze Europejczyków, taki obraz jaki odpowiadał marzeniom i tęsknotom europejskich mieszczan.

Jak zapamiętaliśmy 11 września 2001?

Z kolei punktem wyjścia dla Dyndo, są obrazy wschodu jakie znamy z elektronicznych mediów, obrazy jakie obecne są w masowej wyobraźni. O ile orientaliści tworzyli fragmentaryczny obraz Wschodu, o tyle Dyndo odsłania fragmentaryzm i fałszywość tego obrazu, co uwydatnione jest przez minimalne używanie środków formalnych. A zatem w większym stopniu niż Wschód obrazy te przedstawiają nasze spojrzenie na Orient, które  wciąż oparte jest na powierzchownych sądach i emocjach.

Sztuka Wiktora Dyndo odsłania pewien istotną dla kultury zachodniej właściwość. Mianowicie obrazowanie Wschodu, bardziej aniżeli poznaniu go, służy nam do wyrażania masowych emocji, dawniej były to marzenia, dziś są to lęki"

Andrzej Pałys, kurator wystawy

Bocheńska Gallery; Centrum Kulturalne Koneser; ul. Ząbkowska 27/31; Warszawa

Wiktor Dyndo (ur. 1983)

w latach 2002-2007 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2007 roku otrzymał Dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni prof. K. Wachowiaka.

W swojej twórczości artysta koncentruje się na sprawach ściśle powiązanych z rejonem Bliskiego Wschodu, a w szczególności, ze światem islamu. Jego poszukiwania dotyczą różnych aspektów inspirowanych tym obszarem. W swoim malarstwie koncentruje się na zagadnieniach socjologicznych, znakach, kodach kulturowych i religijnych, obrazujących i przynależących do tego regionu, będących jednocześnie częściowo, bądź też zupełnie niezrozumiałych w Europie.

Nagrody i stypendia:

2009 - Pierwsza Nagroda w konkursie: "Obraz Przestrzeni Publicznej", C. K. ZAMEK, Poznań

2007 - Wyróżnienie Rektorskie za Dyplom,  Nagroda im. Józefa Szajny,  Nagroda E. Tomaszewskiej, Finalista Nagrody Siemensa

2005 - stypendium na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Helwan w Kairze, Egipt

Wybrane wystawy:

2010 - Z OSTATNIEJ CHWILI. (wystawa indywidualna), Galeria Otwarta Pracownia, Kraków

2010 - CRW - Contemporary Reflections on War, BKS Garage, Kopenhaga, Dania

2009 - Bielska Jesień 2009, Galeria Bielska BWA, Bielsko- Biała

2009 - REJON KONFLIKTU, (wystawa indywidualna) , Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2009 - Obraz Przestrzeni Publicznej, C.K. ZAMEK, Poznań

2008 - Atrakcja Malarska, Witryna, Warszawa

2008 - Pamiętniki Pokolenia Tamagotchi, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa

2008 - Rybie oko 5 , BWA, Słupsk

2007  - DOMES, (wystawa indywidualna)  Khaneh Khonarmandan, Teheran, Iran

2007 - The East and the West, Kunstlerhaus, Monachium, Niemcy

2007 - Studio 68, BWA, Sanok

2006 - Al-Kahira, nuku studio, Warszawa

2006 - HORYZONT,(wystawa indywidualna) Green Gallery, Warszawa

2005 - POLISH ARTIST IN CAIRO, (wystawa indywidualna), El-Sawy Cultural Center,  Kair, Egipt

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl